Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

waar heb je recht op als blijkt dat de eigenaar een appartement dubbel verhuurd heeft en geen alternatief kan bieden?

Vraag gesteld door HAV op 28 juni 2016

Op 2 februari boekten wij via de site 'vakantiehuizeninspanje.nl' een penthouse. Na akkoord van de eigenaar betaalden wij op 4 februari de borg, zoals voorgeschreven. In maart bleek het via de site nog steeds mogelijk om het huis te boeken in de periode die wij hadden gereserveerd. We mailden op 16 maart hoe dat kon omdat wij in die periode zijn huis hadden gehuurd.
Hij antwoorde dat het geregeld was. Intussen hadden wij onze vluchten voor heen en terugreis geregeld en een auto gehuurd.
Begin juni mailden we naar de verhuurder voor het exacte bedrag wat we nog moesten betalen alvorens af te reizen op 6 juli.
Daarop reageerde hij dat er iets heel vervelends gebeurt was, wat nooit eerder was voorgekomen; het huis was dubbel geboekt en wij konden er niet in!
Of we onze bankgegevens door wilden geven zodat hij de borg kon terugstorten.

Wij hebben meteen gereageerd of hij wilde bemiddelen in een gelijkwaardig alternatief. Hij heeft echter maar een huis en wist er geen die beschikbaar was.
Vervolgens hebben we via de site vakantiehuizeninspanje.nl gevraagd of zij konden bemiddelen of een alternatief konden bieden. Zij hebben telefonisch contact gehad met de verhuurder, maar hebben nooit eerder klachten over hem gehad en kunnen verder weinig voor ons doen.
Na talloze mails werden er 4 links met mogelijke alternatieven gestuurd. Verder houdt hun bemoeienis op.
Zelf zij we koortsachtig op zoek gegaan om voor 6 personen een gelijkwaardig alternatief te zoeken. Dat valt beslist niet mee op zo'n korte termijn en gebonden aan vaste data.
Intussen hebben we iets gevonden gelukkig, maar zijn fors duurder uit en moeten een keer verhuizen.
Het is toch niet onredelijk als de verhuurder hierin tegemoet komt?
Kunt u ons hierin adviseren?

Antwoord van David

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft in februari een penthouse in Spanje geboekt. In juni vernam u van de verhuurder dat er sprake was van een dubbele boeking. U heeft aangegeven dat u een gelijkwaardig alternatief wenste. U heeft uiteindelijk zelf een gelijkwaardig alternatief gevonden, maar de kosten vallen hoger uit.

Het is mijns inziens zeker niet onredelijk om te verlangen dat de verhuurder u hierin tegemoet komt. Het lastige is dat er in deze Spaans recht van toepassing is. Volgens Nederlands recht zou gelden dat de verhuurder niet kan nakomen zoals de overeenkomst gebiedt en daarom schadeplichtig is.

U kunt in deze - als u er niet uitkomt met de verhuurder - een klacht indienen bij het Europees Consumenten Centrum. Zij kunnen in een dergelijke kwestie verder bemiddelen.