Tui vlucht 24 uur vertraagd. Daardoor 1 volle vakantiedag gemist bij accomodatie.

Vraag gesteld door Peter Franken op 12 september 2016

30 Augustus zouden wij met Tui op vakantie gaan naar Gran Canaria, accommodatie Barbacan. Even na 23:00 uur ontving ik een sms van Tui, dat vlucht was vertraagd naar 31 augustus. Uiteindelijk 24 uur vertraging, niet de geboekte extra beenruimte en 1 volle dag vakantie gemist. De één zegt dit, de ander zegt dat. Op naar het reisburo op advies van reisleidster ter plaatse. Vandaag naar reisburo geweest en die weten eigenlijk ook niet wat te doen.

Zie bedragen van 400 euro per persoon en 600 euro per persoon voorbij komen. Canarische eilanden hebben een uitzonderingspositie binnen EU. Wat moet ik nu precies claimen? ( afstand Schiphol - Las Palmas is 3761 km )
Heb online deze vakantie geboekt. Worden dit 2 claimen of 1 naar touroperator inclusief mijn geboekte extra services?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een vertraging gehad met uw vlucht naar Las Palmas van 24 uur. U vraagt welke vergoeding u kunt vragen.

Voor het vragen van een vergoeding dient u aan een aantal eisen te voldoen:

  • vertrek met een lijndienstvlucht of chartervlucht vanuit een EU-luchthaven, of
  • vertrek met een lijndienstvlucht of chartervlucht vanuit een luchthaven buiten de EU naar een EU-luchthaven, maar dan alleen bij een vlucht met een maatschappij die in de EU zijn hoofdvestiging heeft
  • een geldig ticket
  • een bevestigde boeking
  • je bent tijdig ingecheckt
  • er is geen sprake van overmacht

Voldoet u aan de gestelde eisen dan heeft u recht op een vergoeding van 600 euro als het een vlucht betreft van meer dan 3500 km en een vertraging van meer dan 4 uur.

U kunt de vliegmaatschappij hiervoor aanspreken. Voor informatie over de vergoeding en de stappen die u kunt nemen verwijs ik u naar de informatie over vertraging in de luchtvaart op onze website. Hier vindt u een stappenplan en een modelbrief waarmee u de vliegmaatschappij kunt aanspreken.