Boete met geldig vervoersbewijs in U-Bahn

Vraag gesteld door nieckelderson op 31 augustus 2017

Afgelopen vakantie heb ik in Berlijn een boete gekregen in de U-Bahn.
Elke dag kochten wij dagkaarten voor de U-Bahn en zo ook op de desbetreffende dag. Na een korte uitstap te hebben gemaakt in de ochtend zijn wij naar het hotel gegaan om later te vertrekken naar het zwembad. Ik heb toen mijn portemonnee geleegd van alle bonnetjes en alles wat geld was liet ik er in zitten. Op dat moment had ik dus ook mijn dagkaart voor de U-Bahn in het hotel achtergelaten.

Je raad het al... controle.
Proberen uit te leggen dat ik wel een geldig kaartje had.
Bankafschrijving laten zien op de app aan de controleur dat ik deze ochtend een geldig kaartje had gekocht, maar niks hielp.
Ik kon bezwaar maken bij het BVG gebouw in Berlijn de volgende dag en werd weggestuurd met een onduidelijke acceptgiro zonder bedrag er op en een apart printje waar 60 euro op stond. Binnen twee weken zou ik thuis een brief ontvangen.

De volgende dag zijn wij, met afgestempelde kaartjes van de dag waarop ik de boete kreeg, naar het BVG gebouw gegaan. Zij vertelden mij echter in het Duits dat zij niks voor mij konden betekenen, ze spraken geen woord Engels.

Eenmaal thuis ontving ik na 3 weken een brief, geheel in het Duits, met een bedrag er op van 97,96 euro. Waar ik nog steeds niks van snap.

Wat kan ik er aan doen om deze boete ongeldig te laten verklaren, aangezien ik wel een geldig vervoersbewijs had, alleen dat op het moment niet op zak had?

Groeten Nieck

Antwoord van Marlijn

ANWB Expert

U heeft een boete ontvangen van BGV, omdat u in de U-bahn in Berlijn geen vervoersbewijs had op het moment van controle. U beschikte wel over een geldige dagkaart, maar die was u in het hotel vergeten.

De boete bedraagt € 97,96 en is geheel in het Duits. U wilt weten hoe u bezwaar kunt maken.

Normaal gesproken staat op de boete bij welke instantie en op welke wijze bezwaar kan worden gemaakt. Als u bezwaar maakt, adviseer ik u de bewijsstukken (de dagkaart en de afschrijving van uw bankrekening) mee te sturen.

Op de website van de BVG staat een contactformulier dat u in het Engels kunt invullen. U zou ook langs die weg navraag kunnen doen. Of anders kan wellicht iemand in uw omgeving de informatie op de boete voor u vertalen. Zo niet, dan kunt u de boete aan ons mailen (experts@anwb.nl). Wij kunnen u dan mogelijk zeggen waar en hoe u bezwaar kunt maken.




***

Reactie van nieckelderson:

Hoi Marlijn,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb zojuist een mail verzonden met daarin de benodigde informatie.

Groeten Nieck