Wat is een redelijke compensatie voor gederfd vakantiegenot?

Vraag gesteld door Ruud1956 op 02 november 2018

Bij aankomst in Marrakech bleek de transfer naar het hotel niet geregeld. In het hotel bleek onze boeking niet te bestaan. Het hotel heeft ons wel een kamer verstrekt. De dagen daarop ben ik bezig geweest dit uit te zoeken. Na 3 dagen, van onze 4-daagse vakantie, was de uitkomst wij schieten voor en krijgen het voorgeschoten bedrag terug van de reisorganisatie. Maar... ons vakantiegenot is hierdoor aangetast. Wat is een redelijke compensatie voor deze schade?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een reis geboekt waarbij helaas het een en ander is misgegaan. U vraagt welke vergoeding hiervoor redelijk is.

Uw vakantie is niet verlopen zoals u had mogen verwachten. Zo was uw transfer bij aankomst niet geregeld. Ook uw hotel was niet geboekt. Dat is natuurlijk een tegenvaller als u aankomt. Zeker als dan ook het hotel niet geregeld bleek te zijn. U heeft gelukkig wel een kamer in het hotel mogen betrekken, maar ook tijd moeten besteden aan het regelen en uitzoeken van wat er nu is misgegaan.

U kunt een vergoeding vragen voor de tijd die u in redelijkheid kwijt bent geweest met het regelen van een alternatieve kamer en het maken van afspraken over de betaling met het reisbureau. Het is lastig om zo een bedrag te noemen, maar mocht u een middag kwijt zijn geweest dan zou u kunnen denken aan 5-20 % van de reissom. Dit is dan de vergoeding voor het gederfde reisgenot. Daarbij komen dan nog de daadwerkelijke onkosten die u heeft moeten maken, zoals de kosten voor de transfer/taxi en telefoonkosten.

Meer informatie over problemen op reis vindt u op onze website.