Overlast door bouwwerkzaamheden op vakantie

Vraag gesteld door Pashini op 22 september 2017

Beste,

Momenteel verblijven wij op gran canaria. Direct naast het hotel op ca. 2 meter van de ligbedden vinden bouw werkzaamheden plaats. Deze zijn van zulke aard dat de bouwvakkers met gehoorbescherming rondlopen en wij er slechts enkele meters verder zonder bescherming naast liggen. Tot rust komen zit er dus niet bij deze vakantie. Tevens is de toegang tot het strand niet meer beschikbaar, sterker het beloofde strand is helemaal niet meer beschikbaar door de werkzaamheden. TUI heeft deze werkzaamheden op de website niet gemeld, noch ons dit persoonlik laten weten. De lokale TUI reisleider is wel op de hoogte. Graag wil ik weten wat de mogelijkheden zijn om hier helaas te laat nog iets aan te kunnen doen. Hadden wij dit voor onze vakantie geweten, hadden wij zeer zeker iets anders geboekt. Alvast bedankt. Mvg, Dennis

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U bent op vakantie in Gran Canaria. Naast uw hotel vinden bouwwerkzaamheden plaats. De toegang tot het strand is daardoor niet beschikbaar. Op de website van TUI is niets vermeld over de betreffende bouwwerkzaamheden. De lokale TUI reisleider was er wel van op de hoogte. Als u het had geweten had u een andere vakantie geboekt.

Aansprakelijkheid

Een reisorganisator is niet aansprakelijk bij een verbouwing in een nabij gelegen gebouw. Maar als de reisorganisator van tevoren wist of behoorde te weten dat er bouwwerkzaamheden zijn die voor overlast (kunnen) zorgen dient hij dat uit hoofde van zijn informatieplicht mede te delen. De informatieplicht weegt nog zwaarder als de bouwactiviteiten dermate omvangrijk zijn dat het voor de hand zou liggen dat indien de reiziger er van af geweten zou hebben, hij de reis geannuleerd zou hebben of gevraagd zou hebben naar een alternatief.

Vergoeding

Het kan redelijk zijn dat u een vergoeding krijgt omdat de reisorganisator de bouwwerkzaamheden niet vooraf gemeld heeft terwijl de lokale TUI reisleider er wel van op de hoogte was. U dient direct aan de bel te trekken bij een reisleider ter plaatse. Als het niet naar behoren opgelost kan worden dan kunt u contact opnemen met de reisorganisatie in Nederland en sta daarbij open voor een oplossing. Als die niet aangeboden wordt of uw klacht wordt niet naar tevredenheid opgelost dan is het belangrijk dat u zoveel mogelijk bewijs verzamelt. Maak foto’s/video’s van de bouwwerkzaamheden waaruit af te leiden is dat het beloofde strand niet toegankelijk is. Binnen een maand na terugkomst in Nederland kunt u uw klacht schriftelijk indienen bij de reisorganisatie. Omschrijf daarin duidelijk wat uw klacht is en wat u van de dat beklag is reisorganisatie verwacht (denk daarbij een aan vergoeding wegens gederfd vakantiegenot) en dat u bewijs aanlevert.

Indien een goede oplossing achterwege blijft kunt u overwegen om naar de Geschillencommissie Reizen te stappen.



***

Reactie van Pashini:

Hallo.

Ten eerste bedankt voor de snelle reactie. De foto's en filmpjes waren al gemaakt alsook screenshots van de hotel beschrijving. Morgen zullen we het gesprek met de locale reisleiding aangaan hopende op een passende oplossing.

/edit

Reisleidster geeft aan niks te kunnen doen en geeft aan dat TUI normaal een mail stuurt of telefonisch contact heeft met mensen die hier boeken met de optie om te annuleren of om te kunnen boeken. In ons geval is dit niet gebeurd. Zij heeft hier een klachten formulier over ingevuld, waarmee we na de vakantie pas bij TUI verder kunnen gaan.

Nogmaals bedankt

Groet


Dennis