geluidsoverlast door werkzaamheden hotel

Vraag gesteld door meiter op 30 november 2017

Na mijn volledige betaling bij Tui van een pakketreis Hotel HP in Tenerife Adeje kreeg ik van het reisbureau te horen dat er grote renovatie werkzaamheden zijn bij het naastgelegen hotel. Ik krijg de mogelijkheid om om te boeken. De bouwwerkzaamheden zouden (moet ik geloven) 20 januari 2018 klaar zijn maar zijn volgens hen 1 maand verlengd. Wij hebben geboekt voor 29 januari Zij zetten mij nu klem. Kies ik toch voor hetzelfde hotel dan kan ik achteraf niet klagen ze hebben het immers aangegeven. Kies ik voor een ander hotel dan is de keus nu beperkt. De wat voordeliger hotels zijn volgeboekt. ook profiteer ik bij een nieuwe boeking niet meer van een vroegboekkorting enz. Zij laten het ons zelf uitzoeken. Echter kom ik met een aantal hotels aan die ong. dezelfde ligging hebben ook 4 sterren hebben en ook een hotel zijn, dan red ik dat nu niet meer voor dezelfde prijs. Zij vinden dat ik de meerkosten zelf moet ophoesten (zo'n 600 euro) of komen met opties die qua accommodatie, ligging en klasse niet hetzelfde zijn. Ik wil ook niet annuleren want dan moet ik ergens anders boeken en kom ik om bovenstaande redenen ook duurder uit. Niet voor niets hebben wij op tijd geboekt. Andere tijd kan ook niet want dit kon mooi tussen andere dingen door. Mijn man heeft last van hyperacusis en het is niet duidelijk hoeveel en wat voor lawaai er zal zijn. Kan ook meevallen maar dat weten we natuurlijk niet van tevoren. we zijn ook beperkter omdat ik slecht ter been ben. een rolstoel gaat ook mee. Graag wil ik weten of in deze situatie wij recht hebben op een passende vervanging, ook 4 sterren en dicht bij wandelprommenade. geen hellingen. Ook of Tui ons een passende oplossing moet aanbieden zonder de meerkosten aan ons te berekenen.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft via reisorganisatie Tui een pakketreis naar Tenerife geboekt met vertrek in januari 2018. Nu blijken er bouwwerkzaamheden plaats te vinden direct naast het hotel (geluidsoverlast/hinder). De reisorganisatie biedt een andere accommodatie aan, welke duurder is. Het verschil in prijs dient u bij te betalen. Vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Wanneer een reisorganisatie een vervangende accommodatie aanbiedt vanwege overboeking, bouwwerkzaamheden naast hotel etc, dan dient de vervangende accommodatie minimaal gelijkaardig of beter te zijn, waarbij de meerprijs voor rekening van de reisorganisatie komt.

Gelijkwaardigheid
De vervangende accommodatie dient minimaal aan dezelfde kwalificaties te voldoen als de oorspronkelijk geboekte hotel;
Ligging accommodatie (aan zee, in het binnenland, etc)
Faciliteiten (zwembad/ennisbaan, etc)
Kwalificering (aantal sterren/ beoordelingen reizigers)

Onder protest
Indien de reisorganisatie geen gelijkwaardige alternatief voor de geboekte accommodatie kan aanbieden, dan kunt u het alternatieve aanbod afwijzen (en, of het alternatieve aanbod onder protest aanvaarden. Na thuiskomst kunt u vervolgens een klacht indienen bij de reisorganisatie, waarbij u een compensatie claimt.

Geschillencommissie Reizen
Indien de reisorganisatie uw klacht niet naar tevredenheid afhandelt, kunt u het geschil - eventueel met behulp van uw rechtsbijstandverzekeraar - het geschil ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Recreatie.

Meer informatie klachten over de uitvoering van een pakketreis vindt u op onze website.