Wijziging vluchtschema

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 20 juli 2021

Ik heb bij Al Italia een retourvlucht geboekt naar Brindisi. Ik heb enige tijd na de boeking een e-mail ontvangen waarin Al Italia zonde opgave van redenen meldt dat het vluchtschema is aangepast (zowel heen- als terugreis. De nieuwe vluchttijden zijn uiterst ongelukkig. Mag Al Italia zomaar de vluchttijden wijzigen? Wat voor rechten heb ik?
 

Antwoord van Henny

ANWB Expert

Enige tijd nadat u een retourvlucht naar Brindisi heeft geboekt, ontving u een melding van Alitalia dat het vluchtschema van zowel heen- als terugreis is aangepast. Uw vraag is of Alitalia de vluchttijden zomaar mag wijzigen. Wat zijn uw rechten?

Wijziging van vluchttijden
De vluchttijden, ook wel het vluchtschema mag wijzigen tot twee weken voor vertrek zonder dat dit consequenties heeft voor de luchtvaartmaatschappij. Doen zij dit minder dan 2 weken voor vertrek dan heeft u, volgens Verordening 261/2004, recht op compensatie en eventueel recht op vergoeding van de extra gemaakte kosten. Het is belangrijk om het bewijs te bewaren van het moment van informeren.

Recht op compensatie bij gewijzigde vluchttijden
Of u recht heeft op compensatie hangt af van de verandering in de vluchttijden en wanneer u geïnformeerd bent:

  • Bent u meer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd, dan heeft u geen recht op compensatie
  • Bent u tussen 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en bent u meer dan 2 uur eerder vertrokken of 4 uur later aangekomen, dan heeft u recht op compensatie
  • Bent u 7 dagen of minder voor vertrek geïnformeerd en bent u meer dan 1 uur eerder vertrokken of 4 uur later aangekomen dan heeft u recht op compensatie.

Daarnaast is het een voorwaarde dat u vliegt met een luchtvaartmaatschappij uit de EU of vertrekt vanuit een luchthaven in de EU.

Meer informatie over de rechten van vliegtuigpassagiers kunt u lezen op de website van de Europese Unie : https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_nl.htm