Voucher Eurostar

Vraag gesteld door K. Moerwijk-Elfering op 22 februari 2021

Vorig jaar zouden wij met de Eurostar naar Londen gaan. Natuurlijk kon dit niet doorgaan en Eurostar heeft toen een voucher gegeven die voor 15 mei dit jaar gebruikt moet zijn met de uiterlijke reisdatum 31 dec. 2021. Over geld terug is nooit gesproken. Eurostar is zeer moeilijk te bereiken maar geeft op de site aan dat geld terug voor de reguliere tickets geen optie is. Mag dat zomaar?

Antwoord van Lisette

ANWB Expert

U heeft vorig jaar tickets voor de Eurostar geboekt. Omdat de reis niet is doorgegaan, heeft u een voucher van Eurostar gekregen in plaats van terugbetaling in geld. Op de site van Eurostar staat dat u geen recht hebt op geld terug. U vraagt of dat mag.

Of u recht hebt op terugbetaling is afhankelijk van de vraag wie de reis heeft geannuleerd.

Wanneer u de reis hebt geannuleerd, terwijl de Eurostar gewoon volgens de dienstregeling reed, hebt u in principe geen recht op geld terug. In dat geval heeft Eurostar u bij wijze van tegemoetkoming een voucher gegeven, waarmee u vóór 15 mei een reis kunt boeken met een uiterste reisdatum 31 december 2021. Of dit voucher is om te wisselen voor geld na afloop van de geldigheidstermijn (15 mei) zal in de voorwaarden van de voucher staan. Dit geldt ook als u een ticket hebt aangeschaft dat u geen recht geeft op omboeken of annulering.

Alleen wanneer Eurostar uw reis heeft geannuleerd, hebt u recht op geld terug na afloop van de geldigheidsduur. Mogelijk neemt Eurostar het initiatief om tot terugbetaling aan u over te gaan. Is dat niet het geval, dan kunt u Eurostar schriftelijk verzoeken de ticketkosten terug te betalen. 

Misschien kunt u het voucher gebruiken om alsnog een nieuwe reis boeken. Misschien dat later in het jaar veel reisbeperkingen zijn opgeheven, waardoor u alsnog naar Londen kunt reizen. 

Voor meer informatie over vouchers verwijs ik u graag naar onze website.