Mijn voucher verloopt binnenkort. Wat moet ik doen?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 13 februari 2021

De reis die ik vorig jaar naar Italië heb geboekt  kon vanwege het coronavirus niet doorgaan. Ik heb toen een voucher ontvangen. Deze voucher verloopt binnenkort. Wat moet ik nu doen? 

Antwoord van Lisette

ANWB Expert

Uw voucher voor de reis naar Italië verloopt binnenkort. U vraagt zich af wat u het beste kunt doen.

Wilt u uw geld terug, dan leest u hieronder meer informatie. Misschien is omboeken een mogelijkheid. Neem contact op met de ondernemer om de mogelijkheden te bespreken.

Autoriteit Consument en Markt (ACM)
De ACM heeft uitgangspunten geformuleerd waaraan (Nederlandse) voucherregelingen moeten voldoen. Eén daarvan is dat het restbedrag na het verlopen van de voucher binnen een redelijke termijn moet worden uitgekeerd. De consument moet daar niet iets voor hoeven doen.

ANVR reisorganisaties
Reisorganisaties die bij de ANVR zijn aangesloten hebben deze uitgangspunten in de vouchervoorwaarden opgenomen. Als de voucher binnenkort verloopt en u er geen gebruik van heeft gemaakt, dan moet de ondernemer het geld terugbetalen. De ondernemer moet hiervoor het initiatief nemen. Doet de ondernemer dat niet, dan adviseer ik u zelf contact op te nemen en om betaling te vragen.

Andere reisorganisaties
Voor vouchers die door andere (niet-ANVR aangesloten) ondernemingen zijn afgegeven, zal over het algemeen in de voorwaarden staan wanneer de voucher verloopt en hoe u de voucher kunt inwisselen voor geld. De betalingsregeling kan in dat geval verschillend zijn. Dit geldt ook voor vouchers die door een buitenlandse ondernemer zijn afgegeven.

Voor Nederlandse organisaties die niet ANVR zijn aangesloten geldt dat zij moeten voldoen aan de ACM uitgangspunten, en u dus binnen redelijke termijn na het verlopen van de voucher uw geld moeten terugbetalen. Gebeurt dit niet, dan heeft u recht op wettelijke rente.

Voldoet een ondernemer niet aan de uitgangspunten van de ACM, dan kunt u hiervan melding maken bij de ACM.

Lees meer: