Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wie is aansprakelijk?

Vraag gesteld door J. Verweel op 1 november 2020

Ik heb een vraag over de aansprakelijkheid indien een bedrijf een ander bedrijf inhuurt en deze zijn op te leveren prestatie niet tijdig nakomt waardoor financiële schade ontstaat bij mij. De casus: ik vertrek met gezin naar Griekenland en heb daarvoor een COVID-verklaring nodig. Die vraag ik aan bij het Huisartslab welke door Corendon wordt aangeboden en vergoed. Ondanks dat wij onszelf tijdig hebben laten testen is 1 van de 3 testen niet op tijd binnen en missen wij de vlucht naar Griekenland.  Diezelfde dag kwam de test nog wel binnen en konden we met een andere vlucht alsnog naar Griekenland maar de kosten die daar mee gemoeid waren (extra transfer naar het hotel want de geboekte transfer hebben we in de ochtend gemist omdat we niet op de vlucht zaten, bijboeken bagage want i.p.v. Corendon vlogen we met Transavia, taxi Schiphol-Rotterdam i.v.m. landen op Schiphol maar vertrek was vanaf Rotterdam dus daar staat de auto) wil Corendon niet vergoeden omdat zij aangeven dat het onze eigen verantwoordelijkheid is dat de reispapieren in orde zijn. dat snap ik in het geval van paspoorten, visa etc. want dat zijn reisdocumenten, Zo'n test is echter geen reisdocument en valt m.i. (en volgens de Rijksoverheid ook niet) niet onder een reisdocument en dus onder de verantwoordelijkheid van Corendon en het door hun ingehuurde bedrijf. Corendon weigert dus de verantwoordelijkheid te nemen en verwijst naar hun disclaimer op de website. Hoe kijken jullie hier naar? Hieronder volgt een overzicht van mijn Messengerconversatie met Corendon voorafgaand aan onze vakantie. U ziet dat wij geheel aan ons lot zijn overgelaten nadat de termijn was verstreken waarop de test binnen zou moeten zijn.
 

Antwoord van Lisette

Antwoord van Lisette

ANWB Expert

U zou met uw gezin een vakantie naar Griekenland reizen, toen voor het reizen naar Griekenland een negatieve COVID-test was vereist. U en uw gezin zijn tijdig getest, maar 1 testresultaat is niet op tijd binnengekomen. Daardoor heeft u een andere vlucht moeten nemen. U heeft daarvoor extra kosten moeten maken. U vraagt of de reisorganisator deze moet vergoeden.

De reisorganisatie heeft aangeboden de verplichte COVID-test te vergoeden, toen Griekenland die plotseling verplicht stelde. In principe is de reisorganisator aansprakelijk voor een door hem ingeschakelde hulppersoon. Maar dat is nu niet het geval. De reisorganisator heeft Huisartslab niet ingeschakeld als hulppersoon en is dan ook niet aansprakelijk voor de extra kosten die u heeft moeten maken. Zoals ook op de website van de reisorganisatie staat, heeft u voor het uitvoeren van de test een overeenkomst gesloten met Huisartslab. Tenzij u een uitdrukkelijke garantie heeft gekregen dat het testresultaat tijdig aan u zou worden gestuurd, zijn de extra gemaakte kosten voor eigen rekening.

Het is inderdaad zo dat u zelf verantwoordelijk bent voor het beschikken over de juiste reispapieren. Naar mijn mening valt de negatieve COVID-test onder het begrip ‘reispapieren’. Met reispapieren worden niet alleen reisdocumenten, zoals paspoort en visum bedoeld, maar ook bijvoorbeeld een verklaring dat u de verplichte inentingen heeft. Zonder een negatieve test te kunnen overleggen, was u Griekenland niet binnen gekomen.