Toch geld in plaats van voucher

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 03 januari 2021

Wij hadden in de zomer van 2020 een verblijf geboekt bij een camping van de keten Yelloh Village in Frankrijk. Dit hadden we rechtstreeks bij de camping geboekt, en hadden € 1157,50 reeds aanbetaald. Vanwege corona hebben we in april al besloten in de zomer niet op vakantie te gaan en hebben in overleg met de camping een voucher gekregen. Wij hadden toen liever ons geld terug gekregen, maar dat deden ze niet.
We hebben een voucher gekregen voor het volledige bedrag en de voucher was 18 maanden geldig na datum van afgifte (24 april 2020).
We hadden natuurlijk nooit kunnen verwachten dat corona zo lang van invloed zou zijn op ons dagelijkse leven maar ook op het al dan niet op vakantie gaan. Wij willen alleen op vakantie gaan als we daar ook kunnen doen wat we willen en geen rekening hoeven te houden met gesloten restaurants of inschrijven voor een bezoekje van een uur aan het zwembad. Daarom twijfelen we ook of we in de komende zomer wel een vakantie kunnen hebben, zoals we gewend zijn. Een aantal restricties is niet erg, maar bijvoorbeeld maar op een bepaald moment van de dag gebruik kunnen maken van het zwembad en daarvoor in moeten schrijven, geeft ons geen gevoel van vakantie. Daarom zouden we liever het geld van de voucher terug krijgen, zodat we vrij zijn in het kiezen wat we willen. In de begeleidende mail van de voucher staat het volgende: "Als u uw tegoedbon niet binnen 18 maanden heeft gebruikt en overeenkomstig de regeringsverordening, kunt u ons op eenvoudig verzoek vragen om terugbetaling van uw tegoedbon." We snappen niet goed wat ze bedoelen met 'overeenkomstig de regeringsverordening'.
We twijfelen nu tussen drie opties:
1. Vakantie gewoon boeken en hopen dat we kunnen gaan en vakantie kunnen vieren als gewenst en als dat niet zo is, alsnog weer annuleren. Maar wat zijn dan onze 'rechten'? Als de camping gewoon open is, zullen ze wellicht niet weer een voucher geven of zelfs ons geld terug. Of moeten ze dat wel doen?
2. Actie uitzetten op het terugvorderen van ons geld. Kunnen we dat al doen binnen de gestelde termijn van 18 maanden? We hebben trouwens de aanbetaling via creditcard gedaan, kunnen we via dat ook hen doen?
3. Wachten tot de 18 maanden voorbij zijn en dan ons geld terug vragen. En werkt dat ook zo? Krijgen we dan ons geld ook terug of zitten daar ook nog haken en ogen aan?

Kunt u aangeven wat onze rechten / plichten zijn in deze? 
 

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

 

Uw vakantie in Frankrijk is niet doorgegaan wegens corona. U heeft een voucher ontvangen. U twijfelt nu wat verstandig is. Opnieuw boeken, nu al geld terugvragen of wachten tot de termijn van geldigheid van de voucher voorbij is zodat u recht heeft op geld retour.

Als u eenmaal een voucher heeft geaccepteerd is deze geldig volgens de voorwaarden van de voucher. Eerder geld retour vragen heeft doorgaans dan ook geen zin als teruggave aan een termijn is verbonden, zoals in uw geval. Als u nu boekt, is uiteraard niet te voorspellen wat de situatie in de zomer zal zijn. Hopelijk kunt u vakantie vieren, maar mogelijk is de camping dicht of zijn enkele faciliteiten gesloten. Annuleert de camping, dan heeft u wederom recht op een voucher of geld retour. Annuleert u zelf, dan is dat anders. Of u dan ook uw geld na boeken terug kunt vragen is op dit moment dan ook niet te zeggen. Dat hangt van de situatie op dat moment af.

Als u 18 maanden geen gebruik maakt van de voucher heeft u recht op teruggave van het door u betaalde bedrag. 

Uw creditcardmaatschappij kan onder bepaalde omstandigheden voor u stappen ondernemen. In dit geval is er echter nog geen juridische basis om uw geld terug te vragen, aangezien u een voucher heeft geaccepteerd. 

In principe heeft u recht op terugbetaling. Landen kunnen hier zelf echter, in verband met de buitengewone omstandigheden, elk een eigen beleid in voeren. In Frankijk is dit in een verordening vastgelegd. Daar wordt in dit geval naar verwezen. Op grond van deze regeringsverordening moet je een voucher accepteren, als dit wordt aangeboden.

Het is dus lastig om te zeggen wat wijsheid is op dit moment. Neemt u dan ook contact op met de camping om na te gaan wat de mogelijkheden zijn als u toch zou willen annuleren. Veel campings en reisorganisaties hanteren op dit moment zeer vriendelijke voorwaarden.

Houdt u ook de situatie in Frankrijk in de gaten via de ANWB Reiswijzer: ANWB Reiswijzer Europa (inclusief Nederland)