Pakketreis, vertrekplaats gewijzigd

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 24 juni 2020

Wij hebben bij TUI een vliegpakketreis naar Mallorca geboekt met vertrek vanaf AMS. TUI wijzigt vanwege corona de vluchttijd (dat wil ik begrijpen, want die zijn bij boeken ovb van wijzigingen). Maar hebben bewust voor AMS gekozen ivm bereikbaarheid luchthaven. Nu heeft TUI onze vluchten omgeboekt naar vertrek/aankomst EINDHOVEN. Moet ik dit accepteren of kan ik een voucher krijgen?

Antwoord van Lisette

ANWB Expert

U heeft een pakketreis geboekt naar Mallorco vanaf Schiphol. Nu heeft de reisorganisator de luchthaven gewijzigd en vertrekt u vanaf Eindhoven. U vraagt of u kosteloos kunt annuleren.

Het is vervelend dat u vertrekt van een andere luchthaven dan bij de boeking is vermeld.

Wanneer de vluchttijden en luchthaven onder voorbehoud van wijziging worden gegeven, dan kunt u de pakketreis niet kosteloos annuleren. Is dat niet het geval, dan geldt het volgende.

Ingrijpende wijziging

Als het gaat om een ingrijpende wijziging van een van de voornaamste reisdiensten, dan kunt u die wijziging aanvaarden of kosteloos annuleren. Onder voornaamste reisdiensten wordt onder meer verstaan de plaatsen, data en tijdstippen van vertrek en terugkeer. Van een ingrijpende wijziging is sprake wanneer de reiziger een meer dan aanzienlijk ongemak van de wijziging ondervindt of wanneer de wijziging aanvullende kosten met zich meebrengt. Daarbij moet het gaan om een situatie waarin de reisorganisator zich genoodzaakt ziet om de overeenkomst te wijzigen.

Kosteloos annuleren

De vraag is of de wijziging van luchthaven een zodanig ingrijpende wijziging is, dat dit kosteloze annulering rechtvaardigt. Deze vraag is lastig te beantwoorden. U kunt proberen de reisovereenkomst om deze reden te annuleren. In plaats van annuleren zou u ook kunnen voorstellen om de extra kosten die u moet maken om naar luchthaven Eindhoven te reizen in plaats van naar Schiphol te vergoeden.

Ik adviseer u om, voordat u tot annuleren overgaat, eerst contact op te nemen met de reisorganisator.

Mocht u er met de reisorganisator niet uitkomen, dan is het mogelijk het geschil voor te leggen aan de Geschillencommissie Reizen. Hoe de geschillencommissie zal oordelen, kan ik niet beoordelen.