Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wijziging lijndienstvlucht door maatschappij

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 23 september 2019

Wij hebben een lijndienstvlucht geboekt bij Garuda voor 3 pers. Deze vlucht was rechtstreeks (met KLM vliegtuig) van Ams- naar Jakarta.
Nu is de vlucht door Garuda geannuleerd en gewijzigd in een andere Garuda vlucht. Vertrek heen en terug op dezelfde dagen maar andere tijden en vooral, niet rechtstreeks.
Deze tijden komen ons niet uit. Heen was geboekt vlucht vertrek Ams 20.50 , nu zitten we dus op een andere vlucht vertrek Ams 12.05 met overstap in Medan.
Wij hebben een eigen zaak en moeten die zaterdag nog gewoon werken (detailhandel)
Dan is ook de terugvlucht gewijzigd met een overstap in Medan van ruim 6 uur.
De oorspronkelijke vlucht van KLM is nog gewoon te boeken en vliegt ook gewoon, alleen wij zijn door Garuda van die vlucht afgehaald.
Moeten wij de alternatieve vlucht accepteren of moegen wij deze annuleren/omboeken naar een KLM ticket van de oorspronkelijke vlucht.

Antwoord van Lisette

Antwoord van Lisette

ANWB Expert

U heeft bij Garuda een rechtstreekse vlucht Amsterdam-Jakarta geboekt met vertrekdatum 12 oktober. U heeft 23 september bericht gekregen dat de vlucht is geannuleerd . U heeft alternatieve vluchten gekregen  met  dezelfde vertrekdata.  De vertrektijden zijn wel gewijzigd en de vluchten zijn niet meer rechtstreeks. Door uw werk komt de gewijzigde vertrektijd op 12 oktober u niet uit.
 
Het is heel vervelend dat uw rechtstreekse vlucht naar Jakarta is geannuleerd, temeer daar de vertrektijd van de nieuwe vlucht voor u nadelig uitpakt.

Op grond van de Europese Verordening passagiersrechten luchtvaart moet de luchtvaartmaatschappij in geval van annulering een vervangende vlucht(en) aanbieden. Dat heeft Garuda gedaan. Een rechtstreekse vlucht is niet mogelijk gebleken, nu Garuda deze vluchten vanaf 1 oktober niet meer aanbiedt.

U heeft in dit geval echter geen recht of financiële compensatie, omdat Garuda de vlucht ruim 14 dagen vóór vertrek de vlucht heeft geannuleerd.

Het enige wat er voor u opzit is om toch contact op te nemen met Garuda en teruggave van de ticketprijs te vragen en/of te informeren naar andere mogelijkheden, zoals overboeken naar een vertrekdatum die u beter uitkomt.

Als u zelf de vlucht(en) annuleert, loopt u het risico dat de kosten voor een andere vlucht (eventueel bij een andere luchtvaartmaatschappij voor uw rekening zijn.

Meer informatie over uw rechten als passagier kunt u lezen op de website van de Europese Unie.