Huur appartement
Vraag gesteld door op 30 december 2019
Wij hebben via Airbnb een appartement gehuurd voor 2 maanden per 4 januari 2020. Wij hebben alsnog 10 dagen erbij geboekt 26 dec tot 4 jan. Helaas hebben we last van schimmel en dagelijks veel vocht vooral slaapkamer. Plus dat het appartement wat inrichting betreft zeer erbarmelijk is. Ook geen zon komt erin dus hele dag somber.
Wij wilden gelijk vertrekken maar kunnen pas 5 januari in het andere appartement. ik heb voor de boeking van 4 jan tot 29 febr al meer dan de helft betaald. Ik kan tot 13.00 op 5 januari annuleren. Vraag mij af hoe ik dit het beste aanpak? Uiteindelijk zijn we gedwongen voor je gezondheid om iets anders te zoeken. Kan ik de verhuurder aansprakelijk stellen en wat kan mijn doorlopende reisverzekering hierin betekenen?

Antwoord van Lisette
ANWB ExpertU kunt de huur van het appartement voor de periode van 4 januari tot en met 29 februari vóór 5 januari annuleren. Ik weet echter niet of u dan ook het vooruitbetaalde geld terugkrijgt. Ik raad u aan in ieder geval de andere helft niet te betalen. Het beste kunt zo snel mogelijk schriftelijk (email) annuleren.
Om de verhuurder aansprakelijk te stellen voor de extra kosten van een ander appartement, moet u bewijzen dat de verhuurder u niet correct heeft geïnformeerd. Bijvoorbeeld doordat hij foto’s van het appartement heeft geplaatst, waardoor het appartement er beter uitziet dan in werkelijkheid. Of dat hij het appartement in mooiere bewoordingen heeft aangeprezen.
Wanneer het appartement in het buitenland is, dan loop u het risico dat u in het buitenland naar de rechter zal moeten, als de verhuurder niet of negatief reageert op uw aansprakelijkheidsstelling.
Uw (doorlopende) reisverzekering kan hierin helaas niets betekenen. Misschien heeft u een rechtsbijstandverzekering waarop u een beroep kunt doen.
Deel deze pagina