Tol niet betaald Italië
Vraag gesteld door M.C. Jansen op 15 juli 2019
Nav telefonisch advies stel ik hier nu deze vraag. Afgelopen wknd zijn mijn partner en ik voor een bruiloft één weekend in Italie geweest waarbij we gebruik maakte van een huurauto.
Diverse keren kwamen we een tol tegen. Een keer is hier iets niet goed gegaan. We hadden bij pisa nord een kaartje getrokken en kort daarna kwamen we bij een betaal moment. Het was tegen 18 uur, onbemand punt. We denken zeker te weten op de goede plek te hebben gestaan (geen telepass punt oid) maar we konden nergens een ingang vinden om het kaartje in te stoppen. Een italiaan die achter ons stond kwam ons helpen maar kon het ook niet vinden. We drukte op de knop voor assistentie maar daar ging een meneer praten die geen woord engels kon. Kort erna kwam er een bonnetje naar buiten, ging de poort open en riep hij nog iets van 'office'. Daar was geen office. 's avonds zijn we direct gaan googelen en hebben onze auto huur gebeld maar zij wisten hier ook geen raad mee en verwezen ons naar jullie. Zelf hadden we al gelezen dat we naar een pointo blu moesten maar die waren in het wknd niet open. Zaterdagochtend vlak voor de bruiloft telefonisch contact met jullie collega en die adviseerde ons middels deze weg contact te zoeken. Op het bonnetje staat dat wij een bedrag van 66.60 moeten betalen binnen 15 dagen en dat we anders een nog hogere bekeuring moeten betalen. Echter het stukje wat wij gereden hebben was zo kort dat 4,- al veel zou zijn. Wat moeten wij doen? Moeten wij eieren voor ons geld kiezen en dit bedrag betalen om erger te voorkomen? Maar dit is helemaal niet terecht... maar het staat wel op kenteken van onze huurauto. Hebben jullie een advies? Alvast bedankt.
Antwoord van Lisette
ANWB ExpertU moest in Italië tol betalen, maar dat is niet gelukt. U heeft het tolkaartje niet kunnen aanbieden bij het verlaten van de autostrada..U heeft een rekening gekregen met een hoger bedrag dan u volgens uw eigen berekening had moeten betalen. U wilt weten wat u kunt doen.
Nu u het tolkaartje niet heeft kunnen aanbieden, is het niet bekend waar u de autostrada heeft verlaten. Het is in dat geval gebruikelijk dat als de tol voor het traject dat u hebt gereden, niet is betaald, u dan het volledige tolbedrag wat geldt voor die autostrada moet worden betaald.
Ik raad u aan om contact op te nemen met de klantenservice van de autostrada (in het Engels). U kunt dan ook kenbaar maken dat u een te hoog bedrag aan tol, gezien het traject dat u hebt gereden. Maar u moet wel kunnen aantonen waar u de autostrada bent opgegaan en waar u de autostrada heeft verlaten.
Lost dat niets op, dan adviseer ik u om het bedrag dat op het bonnetje staat toch te betalen. Bij niet-betaling wordt het te betalen bedrag alleen maar hoger.
Deel deze pagina