Annulering huurder geen borg retour geschil
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 12 juli 2019
Wij (gezin van 6) hebben huisje via micazu geboekt. Geld aan huurder overgemaakt. Op site staat 6 personen en 3 slpkmrs. In contract staat max 6 personen. Ter voorbereiding check ik deze week de site en zie ik bij indeling huisje maar 2 slpkmrs benoemd. Dus aan huurder gevraagd hoe dit zit. Telefonisch contact met huurder. Die geeft aan dat er een inklapbaar bed in een soort opslagruimte staat en er nog een bank is (geen slaapbank). Gesproken en overlegd, huurder gaf aan dat annulering met terugbetaling geld mogelijk is en hij wel andere huurder kan vinden als we snel uitsluitsel geven. Binnen half uur teruggebeld en bevestigd dat wij annuleren. Wilde hij op mail. Dus gemaild dat wij annuleren omdat huisje niet voldoet aan omschrevene op website micazu en dat we graag volledige bedrag retour ontvangen. Vervolgens mailt partner huurder dat er wel genoeg plek voor ons is en graag contact wil. Volgende dag daarom dus telefonisch overlegd. Verhuurder zegt ineens €150 borg niet terug te betalen omdat hij toch geen andere huurder heeft kunnen vinden. Wederom afgesproken te overleggen en terug te bellen. Zelfde dag teruggebeld en gezegd dat we geen geld willen inleveren voor niets en dus concessies doen en het huis dan maar wel gebruiken voor vastgelegde periode. Blijkt verhuurder tussentijds gemaild te hebben met opemrking dat wij 75% vd huurprijs moeten terugbetalen ivm annulering. Echter, we waren in overleg en hadden afgesproken zelfde dag nog terug te bellen. Zegt verhuurder ineens dat het huis ondertussen wel weer is verhuurd en voor ons de huur dus niet meer mogelijk is. Verhuurder wil bedenktijd en zal ons later weer bericht doen. Verhuurder mailt daarop het voorstel dat we een weekend van het huis gebruik mogen maken en dan een deel van de huur retour ontvangen. Dit is echter niet de afgesproken periode van het huurcontract. Dus wij hebben teruggemaild dat volgens ons nu verhuurder ineens aan anderen verhuurd terwijl wij nog met elkaar in overleg waren over de hele situatie. Verhuurder gemaild dat er volgens ons 2 opties zijn. Wij huren voor het reeds door ons betaalde of zij betalen ons volledige bedrag retour omdat zij een andere huurder aan hebben genomen terwijl wij nog met elkaar in gesprek waren. Verhuurder mailt vervolgens dat zij zeggen dat wij hebben geannuleerd en zij dus vrij waren om huis vrij te geven en dat hebben gedaan en om discussie te beëindigen ons dan alleen de borgsom van €150 in te houden en de rest (€445,-) retour te betalen. Dit betekent dat wij dus geld moeten betalen voor iets wat zij geannuleerd hebben. Wij hebben namelijk per mail bevestigd dat we telefonisch hebben afgesproken de boeking te annuleren en dat verhuurder de kosten retourneert en op basis van €595 retour de annulering doen zoals telefonisch besproken. Verhuurder lijkt slaatje te slaan uit de situatie waardoor wij nu gedupeerd raken. Meneer liegt en verdraaid elke keer het gesprek en mail een andere kant op en de vergoeding die wij retour ontvangen veranderd ook steeds ( wat duidelijk aangeeft dat verhuurder weet dat hij incorrect heeft gehandelt en ook foutieve informatie op micazu heeft gepubliceerd ( heb hier printscreens van). Verhuurder heeft dit huisje ( zo blijkt nu) op 3 andere sites ook voor 4 personen te huur en niet 6 en ook met 2 slaapkamers en niet 3. Wat is voor ons nu wijsheid? We hebben geen annuleringsverzekering en we willen graag al ons geld terug. Kunt u ons helpen? Op deze manier valt onze hele vakantie in het water terwijl verhuurder in onze optiek het contract verbreekt want wij waren nog in gesprek met elkaar. Daarnaast is de verhuurder toch verplicht om correcte informatie over het huis te publiceren en zou op basis daarvan toch niet mogelijk moeten zijn dat wij hen nu toch nog €150 moeten betalen. Wij horen graag van u wat volgens u de beste manier is om op dit voorstel te reageren. Wij zijn eerlijke mensen die een hekel hebben aan onredelijkheid en liegen. Dit is voor ons heel naar en we zouden graag uw hulp hebben. In het contract staat ok dat er bij geschillen de ANWB geschillencommissie ingeschakeld moeten worden.
Antwoord van Lisette
ANWB ExpertU heeft een vakantiehuisje gehuurd met 3 slaapkamers voor 6 personen. Echter, er bleken maar 2 slaapkamers te zijn. In overleg met de verhuurder heeft u geannuleerd. Na veel heen en weer gebeld en gemaild, de verhuurder u nu de huursom terugbetalen verminderd met de borgsom. U vraagt wat te doen.
Het is inderdaad onduidelijk wat er nu precies tussen u en de verhuurder van het huisje is afgesproken. Maar u moet wel kunnen aantonen wat nu precies is afgesproken toen u de huurovereenkomst annuleerde: wel of niet volledige terugbetaling van de huurso m, terugbetaling van de huursom onder aftrek van de borgsom.
Nu de verhuurder een nieuwe huurder heeft gevonden voor het vakantiehuisje kunt u op zich de verhuurder houden aan zijn toezegging de volledige huursom, dus inclusief de borgsom terug te betalen. U moet dit schriftelijk doen.
U heeft een huurovereenkomst gesloten met de verhuurder van het huisje en niet met Micazu, zo blijkt uit de algemene voorwaarden van Micazu. U kunt eventueel met uw geschil met de huurder voorleggen aan de Geschillencommissie Reizen. De ANWB Geschillencommissie bestaat niet. De verhuurder moet dan wel bij de Geschillencommissie Reizen zijn aangesloten of lid zijn van de ANVR. U kunt dit nagaan bij de Geschillencommissie Reizen.
Deel deze pagina