Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Mag de reisorganisator mijn vluchttijden veranderen nadat mijn boeking is bevestigd. 10 uur later vertrekken = 1 dag minder vakantie.

Vraag gesteld door Pieter58 op 19 maart 2017

Ik heb een reis geboekt bij Kras reizen naar Spanje. Lang gezocht naar vertrek en aankomsttijden die ons paste.
Zonder mij te informeren verandert Kras onze vliegtijden; we vertrekken ruim 10 uur later en komen in de nacht aan op onze locatie. We vliegen ook ruim 2 uur eerder terug waardoor we voor dag en dauw bij ons hotel moeten vertrekken.
Wij zijn op twee andere vluchten gezet = ander vluchtnummer. Wel op dezelfde dag.
Mag Kras dit doen zonder overleg en zonder vergoeding.

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft een pakketreis naar Spanje geboekt bij KRAS (ANVR). De reis heeft u geboekt mede op basis van de voor u gunstige vluchttijden. Nu heeft KRAS de vluchten gewijzigd. Naast de vluchttijden zijn tevens de vluchtnummers aangepast. U vraagt zich af of dit is toegestaan.

In het geval er op het boekingsformulier vluchttijden worden vermeld, dan wordt er tevens vermeld dat dit onder voorbehoud is. De definitieve vluchttijden staan pas vermeld op de reisbescheiden. Dit is conform artikel 2.6 van de ANVR Reisvoorwaarden.

Essentie versus preferentie

Essentie
Als een speciale voorkeur (vluchttijden) zo belangrijk is, dat het al of niet boeken van een reis er van af hangt, dan is er sprake van een essentie. Deze essentie dient de reiziger bij boeking uitdrukkelijk kenbaar te maken. Aan essenties zijn kosten verbonden. De reisorganisator zal schriftelijk bevestigen of de essentie wordt geaccepteerd.

Preferentie
Een preferentie is een voorkeur die de reiziger bij boeking kan opgeven, maar waaraan hij geen rechten kan ontlenen.

Conclusie
Als u nog geen reisbescheiden heeft ontvangen waarop de vluchttijden definitief staan vermeld, dan staan de vluchttijden nog niet vast, en mogen deze door de reisorganisator gewijzigd worden.

Tips voor het boeken van een reis

 


***

 

 

 

Reactie van miems:

 

 

ik had ook een reis naar Berlijn geboekt met gunstige vliegtijden; vertrek 07.30 uur en dit werd gewijzigd in 19.30 uur, dus 12 uur later. Dat mocht dus gewoon, plus dat we naar een ander vliegveld moesten dat verder af lag van de stad! (Berlijn)

 


***

 

 

 

Reactie van DianaW:

 

 

Hier staat hetb antwoord: https://www.consuwijzer.nl/vakantie-vrije-tijd/pakketreizen/moet-ik-gewijzigde-vluchttijden-bij-een-pakketreis-accepteren

 


***

 

 

 

Reactie van EdithZaicsek:

 

 

Het beste kun je een vlucht met een lijndienst boeken en niet met een chartermaatschappij. Ik heb in april hetzelfde meegemaakt: de door mij geboekte terugvlucht vanuit Malaga met TUI werd twee dagen na boeking vervroegd van 13.00 naar 8.30 uur. Die tijd konden wij niet halen, maar gelukkig heb je bij TUI vijf dagen bedenktijd en kon ik de tickets annuleren en kreeg ik meteen het geld teruggestort. Ik heb toen tickets bij KLM geboekt, die hebben sedert kort een lijnvlucht naar Malaga en die vlogen wel op de afgesproken tijden. Een lijndienst is wel wat duurder. Een pakketreis lijkt goedkoper dan alles zelf los boeken, maar er kleven ook wat nadelen aan: de vertrektijden van de chartervlucht kunnen wijzigen, meestal krijg je niet de mooiste / grootste kamers en met de huurauto is het ook altijd afwachten wat je krijgt. Ik heb ervaring met pakketreizen binnen Europa en intercontinentaal en ook veel ervaring met het zelf boeken van de losse onderdelen (vlucht, auto-/camperhuur, hotel) van reizen. Dat laatste geniet toch echt mijn voorkeur en is tegenwoordig met alle mogelijkheden op internet een fluitje van een cent. Overigens nog even over de vertrektijden van chartervluchten: al onze andere vluchten met TUI (Curacao, Orlando, Miami, Gran Canaria en Malaga de vorige keer) vertrokken wel netjes op de afgesproken tijden.

 


***

 

 

 

Reactie van Marika Oliviera:

 

 

U hebt een reis geboekt naar Berlijn met als vertrektijd 07.30 uur. Later heeft de reisorganisator dat gewijzigd naar 19.30 uur. Daarnaast vliegt u naar een ander vliegveld dat verder van de stad (Berlijn) af ligt.

Om u goed te kunnen adviseren wil ik graag de volgende vragen stellen:

Is het vluchtnummer aangepast?

Hebt u bij een reisorganisatie geboekt of hebt u een los vliegticket?

Hoe ver van de stad ligt de nieuwe luchthaven ten opzichte van de initiële luchthaven?

Wordt er bij de wijziging ook een voorstel gedaan om u van A naar B te brengen ivm de wijziging van de luchthaven?

 


***

 

 

 

Reactie van GerryV:

 

 

Ik heb ook vis Kras een reis naar Andalusië geboekt en loop tegen hetzelfde probleem. Ik mis door de andere vluchttijden een diner, ontbijt en dag in Spanje. Er wordt geen compensatie voor gegeven. Voortaan boek ik verblijf en vlucht apart. Al is dat meer gedoe.

 


***

 

 

 

Reactie van Herman Gelens:

 

 

In 2004 boekte ik een reisje Londen met Kras met een vlucht om 11:20 en kreeg via de reisbescheiden 7:00 bevestigd. Ik kon met geen mogelijkheid meer krijgen wat ik besteld had. Nu boek ik dit soort reisjes niet meer bij een tour operator. Het is prachtig dat de ANVR algemene voorwaarden heeft, maar die moeten wel in de context van de aangeboden reis blijven en niet alleen het belang van de tour operator dienen. Als de vertrektijd het belangrijkste keuzecriterium is geweest dan krijgt hij de kracht van een essentie en dat weet een tour operator best. Zoiets mag niet als lokkertje bij de verkoop gebruikt worden zonder dat er geleverd wordt wat verkocht is. Je moet minstens een communicatieproces kunnen verwachten als er iets in het aanbod veranderd is. Er is een groot verschil tussen een reis van 3 weken naar een ver oord met minder dan een vlucht per dag en een stedentripje. Wijziging mag dan niet gecommuniceerd worden via de reisbescheiden; die dienen als bevestiging van het product, niet als definitieve specificatie. ANWB zou er als klantenvereniging goed aan doen hier voor aanscherping te zorgen. Als ANWB dit achterwege laat, vanwege zijn belang als tour operator, neemt ANWB een standpunt in dat van een vereniging die van de leden contributie vraagt om het klantenbelang te dienen niet eerlijk is. Wat er minstens in de ANVR voorwaarden zou moeten staan is dat er vóór de reisbescheiden deugdelijk wordt gecommuniceerd en dat alternatieven worden aangeboden. Het hoeft toch niet altijd wildwest te zijn in de reiswereld?

 


***

 

 

 

Reactie van Cathy Lutgert:

 

 

Hartelijk dank voor uw reactie. Ik zal uw signaal doorgeven aan onze belangenbehartigers.

 


***

 

 

 

Reactie van Anjaw:

 

 

Ik had ook een reis bij kras geboekt, had de keus uit 2 vluchten,
Voor de ene vlucht moest je bij betalen en voor de andere niet.
Heb gekozen voor de vlucht met bijbetaling, deze vluchttijden waren gunstiger. Heb hiervan ook een screenshot gemaakt.
Mijn vlucht is 5x veranderd zowel het vluchtnummer als de vluchttijden.
Ik heb iedere keer gebeld en geklaagd dat ik het er niet mee eens was, had tenslotte voor een vluchtnummer gekozen.
Enkele dagen voor vertrek deden ze het weer��
Toen heb ik het vliegtuigmaatschappij gebeld waarmee ik zou vliegen, en die zeiden dat ik toch op mijn geboekte vlucht zat.��