Annuleren vakantiewoning

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 22 februari 2019

Op 2 feb 2019 heb ik een vakantiewoning geboekt in Duitsland voor de periode 16 t/m 20 feb. door middel van een aanbetaling van 50% van de huur van in totaal euro 360,-, waarmee volgens verhuurder de boeking definitief was. Ik heb daar enkel per mail bevestiging van gekregen. Ik heb geen contract gezien, en geen algemene voorwaarden. Die laatste zijn niet te vinden op de site van de verhuurder zelf (https://www.ferienhaeuser-foerster.de/index.php) noch op de site van de bemiddelaar waarlangs ik heb geboekt (https://www.traum-ferienwohnungen.de/241823.htm).

Op 12 feb. heb ik een email gestuurd dat ik de huur van de woning annuleer omdat we door omstandigheden niet kunnen gaan. De verhuurder wil nu dat ik de rest van de huursom betaal,  de schoonmaakkosten etc verlangt hij niet. Ik wens die niet te betalen, ik heb geen voorwaarden gezien waaruit blijkt dat ik daar aan gehouden zou zijn, en dat heb ik kenbaar gemaakt (ik heb daarbij genoemd dat ik zelf reizen aanbied en weet hoe die dingen gaan, maar ik moet bekennen dat mijn kennis te kort schiet anders had ik deze vraag niet gesteld).

erhuurder stelt het volgende: "Leider müssen wir auf der vollumfänglichen Restzahlung bestehen da Sie Ihre Reise erst 3 Tage vor Antritt storniert haben. Das sollten Sie  als Anbieter von Ferienreisen wissen. Das tut uns natürlich leid aber so sind die gesetzlichen Gegebenheiten". Overigens heb ik volgens mij 4 dagen van te voren geannuleerd ipv van 3 zoals hij stelt. 

De vraag is nu, moet ik dit inderdaad gaan betalen als hij daarop staat omdat de wettelijke bepalingen dat vereisen, of niet omdat nergens is vastgelegd door de aanbieder hoe een annulering gaat? 

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Op 2 februari 2019 heeft u via een Duitse bemiddelaar online een accommodatie in Duitsland geboekt voor de periode 16 - 20 februari 2019. Door omstandigheden was u genoodzaakt de huurovereenkomst vier dagen voor aankomst te annuleren. Nu de bemiddelaar/verhuurder anuleringskosten opvoert, vraagt u zich af wat uw rechtspositie is.

Duits recht
Nu de bemiddelaar en/of verhuurder geen algemene voorwaarden heeft gehanteerd, dient alleen aan de naar Duitse recht te worden beoordeeld wat uw rechtspositie is. Gemakshalve ga ik ervan uit dat het Duitse recht in desbetreffend geval niet heel veel zal afwijken van het Nederlands recht (Europese richtlijnen).

Nu de bemiddelaar de overeenkomst per e-mail heeft bevestigd is er in principe een geldige overeenkomst op afstand tot stand gekomen met betrekking tot een dienstverlening (accommodatie bestemd voor vakantie). Ervan uitgaande dat de bemiddelaar heeft voldaan aan zijn informatieverplichting ter zake de overeenkomst, geldt er voor een dergelijke overeenkomst op grond van de geldende Europese richtlijn (in het Nederlandse BW opgenomen in artikel 6:230 P aanhef onder BW) geen bedenktijd en kan deze overeenkomst op deze grond niet worden ontbonden.

Conclusie
Gelet op voormelde regelgeving, en gelet op feit dat de bemiddelaar geen algemene voorwaarden heeft gebruikt, maakt dat u in beginsel gehouden bent de huursom te voldoen. Bijkomende kosten als schoonmaakkosten zijn hierbij uitgezonderd.

ECC
Daar het Duitse recht - hoewel eveneens gebaseerd op de Europese richtlijnen - adviseer ik u contact op te nemen met het Europees Consumenten Centrum (voor grensoverschrijdende consumentengeschillen). Voor deze dienstverlening zijn geen kosten verschuldigd.