Vlucht gemist door drukte bij douane

Vraag gesteld door Anand op 16 november 2017

Op 22 oktober vloog ik vanuit Mumbai terug naar Amsterdam, via Parijs, waar ik een overstap had.
Vanwege drukte en slechte bezetting bij de douane op luchthaven Charles de Gaulle, Parijs, miste ik mijn vlucht van 9.35 uur naar Amsterdam. Vanwege overboeking kon ik niet mee met alle (7!) directe vluchten van CDG- AMS. Wel was de mogelijkheid om 's middags pas om 15.10 uur via Frankfurt naar AMS te vliegen. Kan ik aanspraak maken op schadevergoeding, en zo ja bij wie?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Op uw vlucht van Mumbai naar Amsterdam met overstap op Parijs, heeft u de aansluitende vlucht van Parijs naar Amsterdam gemist. Dit kwam door oponthoud bij de douane (wegens drukte). Uiteindelijk kon u op een latere vlucht via Duitsland mee. Resultaat langdurige vertraging. Vraag is of u aanspraak kunt maken op een financiële compensatie volgens de Europese Verordening.

Aansprakelijkheid luchtvaartmaatschappij
Hoewel de vlucht zelf niet langdurig vertraagd was, maar de vertraging het gevolg was - van het missen van de aansluitende vlucht - extreme drukte bij de douane, kan de luchtvaartmaatschappij aangerekend worden. Wel dient het te gaan om één boeking, waarbij de uitvoerende luchtvaartmaatschappij de partij is die u dient aan te spreken.

Als u kunt aantonen dat de extreme drukte bij de douane de enige reden was voor het missen van uw aansluitende vlucht - met grote vertraging tot gevolg - dan kunt u dit uiteindelijk de luchtvaartmaatschappij aanrekenen.

Vereisten compensatie
Om in aanmerking te kunnen komen voor een financiële compensatie op grond van langdurige vertraging ( EG-Verordeing 261/2004) is het voorts van belang dat voldaan is aan al de vereisten. Meer informatie hierover vindt u op onze website.

Rechtsbijstand
Voldoet u an al de vereisten om in aanmerking te komen voor een financiële compensatie? En beschikt u over Wegenwacht Compleet of over een rechtsbijstandverzekering? Schakel dan rechtsbijstand in.



***

Reactie van Anand:

Reactie van KLM:
Geachte heer Kaper,

Hartelijk dank voor uw e-mail over uw ervaringen tijdens uw transit op Charles de Gaulle. Ik heb geprobeerd telefonisch contact met u op te nemen maar helaas was u niet bereikbaar. U geeft aan dat door onderbezetting bij de douane op Charles de Gaulle u uw vlucht AF8228 naar Amsterdam heeft gemist. Ik kan me voorstellen dat dat heel erg vervelend is geweest. Zeker ook omdat de 7 directe vluchten daarna al helemaal volgeboekt waren. Graag bied ik u hiervoor mijn oprechte excuses aan. U vraagt om een compensatie maar helaas kan ik u deze niet geven. Ik informeer u als volgt.

Charles de Gaulle en Air France
Alhoewel Air France en Charles de Gaulle nauw verbonden zijn met elkaar, zijn het twee aparte bedrijven. Charles de Gaulle is een Franse luchthaven en Air France een Franse luchtvaartmaatschappij. Natuurlijk kan Air France als klant van Charles de Gaulle feedback geven over de douane, maar de uiteindelijke beslissing wordt genomen door Charles de Gaulle. De invloed van Air France is dan ook zeer beperkt. Om die reden kunnen wij de verantwoordelijkheid voor het missen van uw vlucht niet op ons nemen. Het spijt mij dat ik u hierover niet positiever kan informeren.

Directe kosten
Om u tegemoet te komen wil ik graag de kosten die u tijdens deze vertraging heeft moeten maken naar alle redelijkheid vergoeden. Graag ontvang ik van u een kostenopgave en uw bankrekeningnummer (IBAN). Na ontvangst van uw gegevens zal het te compenseren bedrag binnen 10 werkdagen op uw rekening zijn bijgeschreven.

Heeft u nog vragen?
Mocht u nog andere vragen hebben, dan kunt u uiteraard telefonisch contact opnemen met mij. Ik ben op werkdagen van 9:00 tot 16:30 uur bereikbaar via telefoonnummer 020-4747747.



***

Reactie van Michiel Claesen:

Dien mijn vorige antwoord toch enigszins te nuanceren.

Juridisch bezien is de douane geen hulppersoon van de luchtvaartmaatschappij. Wanneer een overstap niet wordt gehaald door onderbezetting van de douane, dan kan dit in beginsel niet worden toegerekend aan de luchtvaartmaatschappij, tenzij de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is voor de korte overstaptijd en op de hoogte was van de enorme drukte bij de douane, waardoor zij naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid hadden moeten weten, dat de overstap nooit gehaald zou kunnen worden.

Kortom; u dient te bewijzen, of Air France ermee bekend was, dat het buitengewoon druk was bij de douane, evenals op de voorafgaande periode. Mocht zulks blijken, dan ben ik van mening dat Air France toerekenbaar tekort is geschoten.