Uitlaat geluid oude motor Duitsland

Vraag gesteld door G. Koonen-Martens op 29 mei 2021

Ik ben een Honda vt750 shadow uit 1986 aan het choppen. Ik weet inmiddels via de RDW dat deze niet meer dan 95dbA bij 3750rpm stationair mag produceren. Daar kan ik rekening mee houden bij het maken van mijn uitlaten. Maar hoe zit dat nu als ik ga touren in Duitsland? Ik wil nl geen problemen met de autoriteiten.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt hoe het zit met de toegestane geluidsproductie in Duitsland van motorfietsen.

Eigenlijk net als in Nederland; niet méér dan wat maximaal toelaatbaar is zoals opgenomen in de voertuiggegevens van de motorfiets. Dat vind je simpel terug in de voertuiggegevens van de RDW bij Milieuprestaties. Dus de geluidsproductie is merk en type motor gerelateerd en je kan er van uitgaan dat mét originele uitlaat een Duitse agent geen stok heeft om de hond te slaan. Is er sprake van een niet ECE goedgekeurde uitlaat, dan is de kans groot dat je op motorfiets populaire trajecten eruit wordt geplukt. Zeker wanneer je je in een clubje begeeft dat wat geluid betreft al snel redelijk opvallend is.

Het ontbreken van een dB-killer is dan al gauw foute boel. Wat dat betreft is het algemene advies voor een bezoek aan Duitsland dat bij voorkeur te doen met de motor zoveel mogelijk in de oorspronkelijke staat. Vooral dus de uitlaat omdat aanpassingen daaraan al snel geïnterpreteerd kunnen worden als een verslechtering van de geluidskwaliteit. En zonder ECE keurmerk gaat u de discussie met de dienstdoende agent dan vast niet winnen.