Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Trekauto voor caravan

Vraag gesteld door H. van Lieshout op 18 januari 2021

Dilemma; andere auto.
Huidige auto Opel Mokka turbo 1,4, 140 pk en 203 Nm bij 1850 tpm. Gew. Bijna 1400kg
Nieuwe auto Citroën C4 Tourer, 1199 cm3 3cil. 130 pk en 230 Nm bij 1750 tpm. Gew. 1300 kg
Max. gew. Caravan 1200 kg (Kip Vision)
Opel trekt prima.
De vraag is; is de Citroën C4 niet te licht, waar haalt de 3 cil. de kracht vandaan? Wat ook meespeelt volgens mij is de gewichtsverhouding auto caravan. Voor normaal gebruik is de Citroën C4 prima maar met de caravan heb ik twijfels. De auto moet de baas blijven.
Wat is uw advies?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft de Citroën C4 1.2 Tourer op het oog als opvolger van uw huidige Opel Mokka. U vraagt zich af of als trekauto voor de 1200 kg wegende Kip dit wel een geschikt alternatief is.

Deze driecilinder krachtbron ontwikkelt zoals u zelf al aangeeft een maximum koppel van 230 Nm bij 1.750 toeren. Dit motortje is nóg nadrukkelijker gedownsized dan de viercilinder van uw huidige Opel. En met één cilinder minder is deze direct ingespoten benzine motor van PSA nóg wat lichter en compacter, en kan met behulp van de turbo er nog betere prestaties uitpersen dan de geblazen viercilinder van uw Opel Mokka. En wanneer ik de onderlinge vergelijking maak met de aangekoppelde caravan, dan zijn beiden zeer aan elkaar gewaagd. De goede en door u gewaardeerde trekprestaties van de Opel gaat u bij de C4 ook beleven en misschien zelfs nog volgens de cijfers een fractie beter. 

Dan is uw volgende zorg de massa van het voertuig in relatie tot de aangekoppelde caravan. Zoals wellicht bekend zien we graag een trekkende auto die ruwweg beladen 20-25% zwaarder is dan de beladen caravan. De Opel staat met 100 kg meer gewicht dan inderdaad wel op punten voor. Maar wanneer de 1.300 kg wegende C4 met twee personen en gemiddeld nog zo'n 75 kg bagage aan boord uw 1.200 kg wegende Kip aangekoppeld krijgt, zal deze toch wel voldoende de baas kunnen spelen. Ik zie in die zin geen reden om de Citroën als ongeschikt te verklaren. En met wellicht nog wat méér belading in de auto en daardoor minder in de caravan, kunt u die verhouding nog wat meer bijsturen. 

De conclusie is dat deze prettige en goed presterende driecilinder van Citroën minstens zo geschikt is om de caravan te trekken als uw Opel. En ook als combinatie in z'n geheel zie ik geen reden een negatief aankoop advies af te geven.