Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Motorolie te heet geweest waardoor soort plastic slak op oliefilter

Vraag gesteld door op 7 september 2020

Motor is erg heet geweest agv defecte waterpomp. Olie stonk verbrand en oliedruklampje gaat telkens aan bij toerental boven de ca 1800. Oliefilter vernieuwd, en nieuwe motorolie in de motor. Op oude filter lag een sliert hard geworden kunststof over 3 van de 5 filterdoorlaten. Echter ook met nieuw filter blijft de druk wegvallen bij verhogen toerental. Althans, dat meldt de motor.

Waar kan de soort van kunststof sliert vandaan komen, en zou dat eventueel ook voor een filter in het carter kunnen zitten waardoor nog steeds de druk te laag kan blijven? Is het een lastige klus het oliefilter in het carter te verschonen? Is de kans groot dat er meer gevolgschade is? Gaat om een Seat Alhambra 2 ltr. benz. van 2006.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U geeft aan dat de motor als gevolg van een lekke waterpomp duidelijk té heet is geworden. 

Waar de sliert hard geworden kunststof vandaan komt zou ik zo op afstand niet kunnen zeggen. Het benadrukt wel het feit dat de motor overmatig heet is geworden. Dat kan grote gevolgen hebben voor het draaiend gedeelte zoals motorlagers maar ook bijvoorbeeld de cilinderkop en koppakking. Het gebrek aan oliedruk bij een wat hoger toerental is ook best een zorgwekkend feit. Maar een diagnose op afstand kan ik u zo helaas niet bieden.

Ik zou me kunnen voorstellen dat een garage o.a. gaat testen of de koppakking nog heel is en eventueel een compressietest gaat uitvoeren. Vervolgens is een daadwerkelijke meting van de oliedruk nog relevant om na te gaan of dat inderdaad zorgwekkend is. En het demonteren van het carter geeft in ieder geval een beeld van de aanzuigbuis van de oliepomp en wat er verder nog aan kunststof resten in de carterpan te vinden zijn. Want kunststof restanten die uiteindelijk bij het oliefilter terecht komen is verre van gebruikelijk.

Mogelijk dat bovenin de motor ergens iets van kunststof is losgeraakt door oververhitting en uiteindelijk bij het filter is terecht gekomen. Een garageonderzoek is dan toch ook noodzakelijk om te traceren waar dat dan van afkomstig zou kunnen zijn én wat de huidige stand van zaken is.