Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Onregelmatig lopen op 3-4 cilinders

Vraag gesteld door R. Roemers op 27 mei 2020

Kawasaki ZRX 1100. Euvel: koude motor netjes regelmatig draaiend, na half uur rijden wisseling in 3-4 cilinders. Erg onregelmatig lopen. Vooral bij wegrijden stotteren in 1e en 2e versnelling. Hoog toerental nauwelijks last.

Vernieuwd: NGK bougies, bekabeling van bobines naar bougiedoppen. Bobines nagekeken / accu in orde / benzinetoevoer in orde / compressie in orde / carbs ultrasoon gereinigd en afgesteld. Alle cilinders op één lijn op vacuümmeter / geen valse lucht naar carbs / luchtfilter schoon / geen lekkage in carbs / benzinekraan in orde / benzinefilter in orde / vacuümdopjes op carbs in orde.

Constatering: bougies erg zwart. Hoe kan bij juiste afstelling deze kleur zich voordoen? Slechte verbranding? Hoe komt het dat bij warme motor ZRX opeens zo slecht gaat lopen? Dat één cilinder hapert? In welke richting moet ik zoeken?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U omschrijft een nukkig draaiende Kawasaki ZRX 1100 met inmiddels een flinke lijst aan uitgevoerde werkzaamheden echter zonder succes.

Er ontbreekt wat mij betreft nog een belangrijke controle met mogelijke ingreep. Ik kom nog weleens de opmerking tegen van te strakke uitlaatkleppen. Dat verklaart mogelijk ook waarom het koud even goed gaat maar eenmaal goed op temperatuur het onregelmatig lopen begint. Het zal best een klus zijn maar het checken van de klepspeling zou wat mij betreft nu een logische stap zijn.

Misschien is eer een reparatiehandboek beschikbaar hoe de klus te klaren wanneer de afstelling inderdaad onjuist is. Als het goed is wordt de klepspeling bepaald door de dikte van het klepstelplaatje onder de nokkenas. Hopelijk is daar een goede beschrijving van én moet je wel over vervangende klepstelplaatjes beschikken om op de juiste speling uit te komen. Al met al kan dat best een klus zijn,