Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Te veel olie in primaire kast

Vraag gesteld door Lwk48 op 1 september 2015

Ik heb een Harley Davidson Raod King CVO Anniversary Limited, met een motor van 110 Ci (1800cc).

Na de 1e beurt bij 1600 km ben ik in 2013 naar Rome gereden, waar ik veel last had van het zeer warm worden van de luchtfilterbehuizing ( boven 70 graden), zelfs been verbrand daardoor. Bij terugkomst een beurt laten doen (8000km) en dit aan de dealer gemeld, daar konden ze niets vinden. Dit jaar naar de Eifel gereden, waar een raar gepiep vanuit de motor kwam, wat steeds erger werd, naar huis gereden en net voor de deur sloeg de motor vast met zeer veel gerammel.

Conclusie dealer nokkenas en oliepomp defect en geen garantie. Na de reparatie een paar ritjes gedaan van rond de 300 km, waarbij steeds als de motor goed warm was deze vast sloeg en zeer slecht startte. Ik had een grote rit naar Italië voor de boeg, maar durpde de rit van 6000km niet aan op deze motor. Dan maar op mijn Fat Bob gegaan en bij thuiskomst direct naar de dealer, waar ik weer te horen kreeg dat er niets gevonden was na veel testritjes. En het kon absoluut niets te maken hebben met de reparatie. Mooi, maar aangezien bij de reparatie de olie van de versnellingsbak en het carter vernieuwd was had ik zelf nog een ideetje. Ik vermoedde dat er te weinig olie in de primaire kast zat.

Vorige week heb ik dan maar de olie af laten lopen en deze in een bus gedaan, wat schets mijn verbazing, het was 2,4 liter die uit de primaire kast kwam, terwijl daar max. 1,3 liter in mag zitten. Dit weekend diverse ritten gedaan van 300 en 350 km, en de conclusie is nu dat de motor in het geheel niet meer te warm wordt en ik na 300 km gewoon mijn hand op de luchtfilter kan houden, ik schat dat die nu 30-40 graden wordt. Nu is mijn vraag aan de experts of het teveel aan olie zoveel schade aan de motor kan toebrengen buiten het te warm worden?? Antwoord dealer kan ik op voorhand al bedenken, daarom eerst deze vraag aan jullie.

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Ik denk niet dat alleen een hoog olieniveau in de primaire kast dit allemaal kan veroorzaken. Allereerst zou ik willen weten hoe al die olie in de primaire kast komt. Heb je nog een monster van de afgetapte olie om te laten onderzoeken wat  de samenstelling hiervan is? Misschien komt er motorolie in de primaire kast via een haarscheurtje in het blok of een keerring waardoor het oliepeil te laag wordt. Immers ook na de 1e reparatie bleef het probleem optreden.

Het verbaast me overigens wel dat een motor van 2013 met minder dan 10.000 km niet onder garantie gerepareerd wordt als er een oliepomp en nokkenas stuk is. Wat was overigens de oorzaak van deze schade? Ook als de garantie al verlopen is bestaat er nog iets als wettelijke garantie (conformiteit) die stelt dat een product aan een redelijke verwachting moet voldoen.