Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

stroomverbruik elektrische scooter

Vraag gesteld door Marinus Koster op 9 mei 2017

Ik heb een elektrische scooter, merk QWIC, 25 km-uitvoering met blauw kenteken. Toen na ongeveer 7000 kilometer het bereik steeds verder afnam, heb ik nieuwe accu's gekocht, 4 stuks a 12V. Helaas hielp dit niet zo veel, nu komt QWIC met het verhaal dat er voor zo'n € 500,00 een nieuwe motor in moet. Dit omdat de motor met het stijgen van de kilometers steeds meer stroom gebruikt. (??) Ik heb geen verstand van elektromotoren, maar de scooter rijdt dezelfde snelheid en klinkt ook hetzelfde als toen hij nieuw was. Als het verhaal van QWIC klopt en ik daar een nieuwe motor koop, zit ik over 7000 km. weer met hetzelfde probleem. Nu mijn vragen: Kan het verhaal van QWIC kloppen? Is er een bedrijf die mijn motor kan reviseren? (Toen de scooter nieuw was reed ik met gemak in 1 keer van Zuidlaren naar Beilen (40 km.), nu is het bereik net geen 10 km.)

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Na 7.000 km liep de actieradius van uw elektrische scooter sterk terug. Het vervangen van de accu leverde niet veel op. Qwic stelt nu voor de motor te vervangen. U vraagt of er bedrijven zijn die deze motoren reviseren.

Op dit moment ken ik geen bedrijven die deze motoren reviseren.

Bij een teruglopende actieradius denk ik het eerst aan een rem die aanloopt of bijvoorbeeld te lage bandenspanning.

Een e bike of e scooter specialist moet in staat zijn de accu door te meten en ook om het stroomverbruik van de motor te meten.

Als vaststaat dat de motor te veel stroom gebruikt zal de oorzaak daarvan gezocht moeten worden.

Op internet vond ik wel een bedrijf die e bike motoren repareert.




***

Reactie van Marinus Koster:

Inmiddels staat vast dat de motor veel stroom verbruikt. Ik ben op onderzoek uitgegaan en -met dank aan de experts- heb ontdekt dat de oorzaak van het steeds hogere verbruik is gelegen in de magneten die deel uitmaken van de gelijkstroommotor. De magneten in mijn elektrische scooter verliezen gaandeweg hun magnetisme, waardoor er steeds meer stroom nodig is om de scooter in beweging te houden.