Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Recht op vergoeding pech net buiten garantie?

Vraag gesteld door Spekp op 30 oktober 2018

Juni 2018 heb ik een motor gekocht. Een HONDA VFR 800 Vtec uit 2003 bij de Valkenier in Barneveld onder Bovag voorwaarden en 3 mnd garantie. Binnen een dag stond ik stil met een kapotte dynamo. Er is onder garantie een nieuwe dynamo gemonteerd. Eén maand buiten de garantie is er soort meltdown geweest van een connector, de spanningsregelaar, accu en weer de dynamo zijn vervangen bij Van Heerdt in Hilversum. De ANWB heeft me geholpen om er te komen. Het verbaasde me dat er zoveel stuk was. Ik claim nu bij de Valkenier de kosten € 550 en heb de kapotte dynamo en spanningsregelaar naar ze opgestuurd. Vooralsnog willen ze niet vergoeden. Ik mag toch wel een vergoeding verwachten?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Dit is de reactie van De Valkenier: Het spijt me echt, maar de motorfiets is buiten de garantie en elders laten repareren.
Indien de motor hier ter reparatie was aangeboden had ik wellicht wat voor je kunnen betekenen in de vorm van een coulance.



***

Reactie van Michiel Claesen:

In juni 2018 heeft u bij een garagist een gebruikte motor gekocht (Honda VFR 800 Vtec uit 2003). Net buiten de garantietermijn is er een defect getreden aan de motor. U heeft de motor elders laten herstellen. Kosten € 550,- De verkoper is iet bereid u tegemoet te komen in de herstelkosten. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Wettelijke garantie
Nu het gebrek zich buiten de drie maanden garantie geopenbaard heeft, zou u zich wellicht hebben kunnen beroepen op de wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW e.v.

Voor een beroep op de wettelijke garantie dient u echter de garagist in de gelegenheid te stellen om het gebrek te verhelpen. Nu u dit heeft nagelaten door de motor elders ter reparatie aan te bieden, zonder overleg met de verkoper, maakt dat u aldus uw eventuele beroep op de wettelijke garantie verspeeld heeft.

De reactie van de verkoper is gelet op vorenstaande dan ook correct.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.



***

Reactie van Spekp:

Uw antwoord is wel wat kort door de bocht. De ANWB ww heeft me thuis gebracht en de accu opgeladen. De motor kon niet meer naar de verkoper rijden. De monteur van de ANWB dacht dat het alleen de spanningsregelaar was. Toen de motor eenmaal open lag en de onderdelen. Had ik dan de motor moeten laten vervoeren naar Barneveld en onderzoeks kosten moeten betalen? In overleg zijn de onderdelen naar de Valkenier gestuurd zodat zij de dynamo weer bij hun leverancier konden claimen.



***

Reactie van Michiel Claesen:

Bij beantwoording van uw vraag heb ik mij gebaseerd op de wet. De wet schrijft voor dat bij openbaring van een gebrek aan bijvoorbeeld een motorfiets, u de verkoper in de gelegenheid dient te stellen om het gebrek te verhelpen.

In desbetreffend geval had u er beter aan gedaan na de diagnose door Van Heerdt, contact te leggen met de verkoper, teneinde de uitkomst van de diagnose te bespreken en hem in de gelegenheid te stellen het gebrek te verhelpen, dan wel toestemming te verkrijgend e de benodigde reparatie door voor Van Heerdt uit te laten voeren p[ kosten van de verkoper.

Nu u deze weg niet gevolgd heeft, vist u juridisch bezien sowieso achter het net.

Had u uiteraard graag positiever willen berichten, maar juridisch ligt het nu eenmaal zo.