Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Op nieuwe motor 5 weken niet kunnen rijden

Vraag gesteld door Jan 030 op 4 september 2015

Ik kocht eind april 2015 een nieuwe motor (Piaggio MP3 300 cc ABS en ASR).
Wegens startproblemen heb ik in totaal 5 weken niet kunnen rijden, heeft de dealer 2 keer de motor opgehaald en uiteindelijk is de computer vervangen.
Drie weken geleden bleek dat ASR niet werkte en na 3 keer bij de dealer te zijn geweest bleek dat de nieuwe computer geen ASR ondersteunt! Een nieuwe computer is besteld.

Ik heb zelf gekozen voor een dealer op 50 km afstand omdat daar naast onderhoud ook winterstalling mogelijk is.

Mijn vraag is kan ik aan de fabrikant een compensatie vragen omdat niet geleverd is wat ik dacht te kopen namelijk een probleemloos werkende motor.
Zo ja wat is dan een redelijk bedrag?

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een motor gekocht waarbij de dealer enkele malen een reparatie heeft moeten uitvoeren. Er is nu wederom een nieuwe computer besteld. U wenst compensatie voor het feit dat u enkele weken niet heeft kunnen rijden.

Als u een motor koopt dan is volgens de wet de dealer/verkoper uw tegenpartij. U koopt immers van de dealer en niet van de importeur. Juridisch gezien kunt u de importeur dan ook niet aanspreken. De dealer is verantwoordelijk voor het product dat hij u levert. U mag van de motor redelijke verwachtingen hebben, afhankelijk van onder meer bouwjaar en kilometerstand. Is er een probleem met de motor, dan zal de dealer dit voor u op moeten lossen. Hij dient hier wel de gelegenheid voor te krijgen. Compensatie voor de duur van de reparaties is juridische gezien niet af te dwingen.

Voor de wijze waarop u de dealer dient aan te spreken verwijs ik u naar ons stappenplan: http://www.anwb.nl/rechtshulp/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/stappenplan-klachten-na-aankoop