Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hoek kentekenplaat motorfiets

Vraag gesteld door WillemFernando op 28 september 2016

Beste ANWB Community experts,

Gisteravond werd ik, terwijl ik naast mijn motor stond, aangesproken door een motoragent en die deelde mij mede dat de hoek waarin mijn kenteken staat niet juist is.
Nu heb ik wat rondgezocht en vind ik iets terug over een stand van maximaal 30 graden, alleen vanaf waar gemeten?
Is de verticaal 0 graden, is horizontaal 0 graden of is zit het anders?

Ik ben benieuwd naar jullie raad,

Groetjes,

Willem

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt naar de wettelijke regelgeving omtrent de kentekenplaat van een motorfiets.

Artikel 7 Regeling kentekens en kentekenplaten meldt daar het volgende over;

• De kentekenplaat moet loodrecht op het verticale mediaanvlak van het voertuig zijn aangebracht en zich in verticale stand bevinden, met een tolerantie van 5%. Indien de vorm van het voertuig zulks vereist, mag de kentekenplaat evenwel de volgende helling ten opzichte van de verticale stand hebben:
a. indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar boven is gekeerd, een hoek van ten hoogste 30°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich niet hoger dan 1.20 m boven het wegdek bevindt,
b. indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar beneden is gekeerd, een hoek van ten hoogste 15°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich op een grotere hoogte dan 1.20 m boven het wegdek bevindt.



***

Reactie van JvKnegsel:

Wat ik mij (al langer) afvraag, is of dit gemeten wordt bij een geparkeerde motorfiets, of bij een motorfiets met een standaardbestuurder (75 kg.) erop.
Immers, de motorfiets zal altijd met een bestuurder erop aan het verkeer deelnemen en de hoek waaronder de kentekenplaat zit t.o.v. de verticale as, is mét bestuurder door de vering dan anders dan bij een geparkeerde motor die niet aan het verkeer deelneemt.



***

Reactie van Leo Ruijgrok:

Hier wordt uitgegaan van een stilstaande onbelaste motor. Bij belasting wordt de hoek immers kleiner.