Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Distributieketting uitgerekt 42000 KM (Renault Megane)

Vraag gesteld door Wimkevandienen op 22 januari 2018

Hallo ik heb een vraag, ik werd door de garage gebeld dat bij mijn auto (een Renault Megan 3,5 jaar oud en ongeveer 42.000 km op de teller) de distributie ketting uitgerekt was. Deze auto heb ik ongeveer 2 jaar geleden bij de dealer gekocht en altijd daar in onderhoud gehad. De kosten hiervan waren bijna 2000 euro.

Deze ketting mag toch nooit al zo snel versleten zijn? Ze zeggen is geen garantie omdat deze auto zijn eerste beurten niet altijd door Renault gedaan zijn. Is hier wat op te verhalen?

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

De distributieketting van uw auto is na twee jaar gebruik uitgerekt. De kosten vallen niet onder garantie. U vraagt of u de dealer kunt aanspreken.

Garantie

De garantievoorwaarden worden bepaald door degene die de garantie geeft. In die bepalingen kunnen voorwaarden zijn opgenomen. Als u daar niet aan voldoet, kan de garantie komen te vervallen.

Wat niet vervalt zijn uw rechten op grond van de wet.

De wet

U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Van belang is vervolgens onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Ook moet het gebrek in aanleg bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.Ontdekt u het gebrek na zes maanden, dan moet u in ieder geval aantonen dat de auto normaal is onderhouden en gebruikt. Onderhoud mag in dat geval ook elders worden uitgevoerd.

Uw mogelijkheden

In uw geval betreft het een ditributieketting van twee jaar oud. Een distibutieketting moet bij normaal gebruik en onderhoud een autoleven lang mee kunnen gaan. U kunt dan ook aangeven dat u dit gebrek nog zeker niet hoefde te verwachten. Het moet wel duidelijk zijn dat het gebrek niet door iets anders is veroorzaakt dan door de riem zelf. Het zou redelijk zijn als de verkoper een aanzienlijk deel van de kosten op zich zou nemen.Gezien de levensduur zou volledige vergoeding zelfs mogelijk zijn.

Stappenplan

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.