Te weinig advies over onderhoud brommer/scooter

Vraag gesteld door flexJoly op 31 juli 2015

Hallo,

Nog een vraag over een brommer, maar wellicht geldt het ook algemeen. Ik hoop dat ik dit hier mag stellen.

Mijn zoon heeft sinds een klein jaar een scooter. Wij zijn wel een auto gewend maar een leek op gebied van brommers en weten niets van wanneer een brommer onderhoud nodig heeft enzo.

We hadden verwacht dat de monteur wel had gemeld als de brommer een beurt nodig had. Heeft de verkoper/monteur hier een verantwoordelijkheid?

Volgens de verkoper adviseert hij bij verkoop dat de brommer elke 2000 km een beurt nodig heeft. Wij kunnen ons daar niets van herinneren. De brommer was bij aanschaf nog geen jaar oud en had ca. 1500 km op de teller; het is een B-merk.
Buiten de verkoop, adviseert de monteur verder niet over een onderhoudsbeurt omdat veel mensen het niet door, naar zijn zeggen en dat vervelend zouden vinden.

Mijn zoon had goed contact met de verkoper/monteur en ging zelf langs als hij iets verkeerds merkte.
Inmiddels heeft hij 3000 km gereden. Onlangs nog een flinke reparatie (wiellagers, losse bout, zie mijn andere vraag), maar niemand die iets noemt over een noodzakelijke beurt.

Door het probleem met de loszittende bout zijn we naar een andere dealer gegaan. Die vroeg ons wanneer de laatste onderhoudsbeurt was geweest. uh.... niet....
Die hebben we daar maar gelijk laten doen. Volgens deze monteur heeft de brommer 'nooit' onderhoud gehad en was de olie bijna leeg. Ook is het 'silence blok' flink gesleten waardoor het achterwiel scheef staat, en dat zou ook door gebrek aan onderhoud komen. Als het tegenzit gaat de reparatie van het silenceblok ca. 130 euro kosten.

Wij hadden graag gezien dat onze zoon er wel op gewezen was dat de brommer onderhoud nodig had. Of is dat niet redelijk?

Samen met de vraag over de loszittende bout vragen wij ons af of dit allemaal klopt of dat dit bedrijf nalatig is en slecht advies geeft. Verder vragen we ons af of de brommer bij aflevering wel/geen beurt heeft gehad en of dat later nog te zien is.

Alvast bedankt,
Lydia de Jongh

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U vertelt er helaas niet bij om welk merk en type bromscooter het gaat. De onderhoudsintervallen verschillen namelijk per model.
Van de leverancier mag u informatie verwachten over het onderhoud van een scooter, maar de eigenaar is en blijft verantwoordelijk. Als daarover onduidelijkheid is, kunt u dat aan de leverancier vragen. Hij is niet verplicht u actief te benaderen als de scooter aan een beurt toe is.



***

Reactie van flexJoly:

Beste Erik Jan,

Dank voor uw antwoord. Het is een Baotian van ca 2 jaar oud.

Het is dus niet verplicht, maar wat is het algemene gebruik? Bij een auto wordt je steeds weer op gewezen en is er vaak een kaartje/sticker waarop staat wanneer de volgende beurt nodig is.
Hoe is dat bij brommers? Wat is gebruikelijk?

Een belangrijke vraag voor ons is ook of de concurrent monteur gelijk kan hebben als hij beweert dat de brommer nog NOOIT een beurt gehad heeft. De verkoper/monteur zegt dat de brommer bij aankoop (1500 km) een beurt gehad heeft.
Kun je bij 4500 km zien of een brommer bij 1500 km wel of geen beurt gehad heeft. Wie moeten we geloven?

Met vriendelijke groet,
Lydia de Jongh



***

Reactie van Erik Jan de Jong:

Een dealer ziet zijn klanten graag terug in de werkplaats. Het ene bedrijf is actiever in dat soort klantenbinding dan de ander. Dat ook een scooter onderhoud nodig heeft mag algemeen wel bekend zijn, en elke dealer zal informatie over het onderhoud geven als daarnaar wordt gevraagd. De eigenaar is nog steeds verantwoordelijk, met andere woorden, daar wordt ook een actieve houding van verwacht. Op de website van Baotian staat ook bij welke kilometerstand wanneer er welk onderhoud nodig is.http://www.baotian-scooters.net/onderhoud/
Er zijn twijfels over het onderhoud dat uw scooter in het verleden heeft gehad. Mogelijk is een vermoeden daarover wel te vormen (bijvoorbeeld aan de staat van de bougie) maar bewijzen wordt lastig.