Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Snelheid voor motor met aanhanger

Vraag gesteld door Kees Mossing op 6 juli 2017

Hoe zit het met de snelheid die je in europa mag rijden met een motor met aanhanger?
In duitsland bijvoorbeeld is de maximum snelheid voor een motor met aanhanger op de autobahn 60 km/uur. In frankrijk op de snelweg 130km/uur. Zo heeft elk land in europa een andere snelheid.
Duitsland spant de kroon vind ik, een vrachtwagen die mag sneller. Ff niet opletten van een chauffeur en de motorrijder heeft een extra passagier. Of erger.

Antwoord van Cathy

Antwoord van Cathy

ANWB Expert

U wilt weten hoe het met de snelheid in Europa zit als u rijdt met een motor met aanhanger.

Kunt u ook aangeven voor welke landen u deze informatie zoekt?

Voor een overzicht van alle Europese landen kunt u terecht in onze landeninformatie



***

Reactie van Kees Mossing:

Ik vroeg niet om de snelheid per land in europa. Ik vroeg waarom ik een studie moet doen naar welke snelheid in welk land in europa voor de motor met aanhanger. Ik gaf duitsland en frankrijk als voorbeeld van de verschillen. In duitsland mag je maximaal 60 km/uur op de autobahn met een motor met aanhanger terwijl bijvoorbeeld vrachtwagens veel sneller mogen. Frankrijk mag je 130 km/uur.
Zijn die duitsers gestoord dat ze je met een levensgevaarlijke snelheid dwingen te rijden? Zijn de wegen in frankrijk beter dat je daar 130 mag? In ons land is de snelheid gelijk aan auto's met aanhanger.
Hoe zit dat?



***

Reactie van Jos van der Drift:

Ondanks één Europa mag nog altijd ieder land z'n eigen verkeersregels bepalen. Zo ook de maximum snelheid zoals in dit geval bij een motor met aanhanger. Vandaar ook dat we landeninformatie verstrekken om van het betreffende te bezoeken land vooraf de afwijkende regels te bekijken.

Je laat het in Duitsland wel uit je hoofd om met 60 per uur de Autobahn op te schieten. Misschien moet u dat zien als een ontmoediging omdat deze combinaties men ook weer niet kan verbieden op de Duitse Autobahn. Maar dat er dit soort verschillen zijn zoals u aangeeft tussen Frankrijk en Duitsland is een feit en zie ik niet snel verdwijnen. En nu met het verschijnen van steeds meer milieuzones in Europa onstaan er nóg meer verschillen, zelfs binnen één land.

Natuurlijk is het vaststellen van de maximimum snelheid van een motor en aanhanger combinatie niet afhankelijk van de kwaliteit van het asfalt. Het is beleid en daar zit vast een gedachte achter die niet altijd oveerkomt met de overige Europese landen. Vandaar dat een ''studie'' vooraf handig is om onaangename verrassingen te voorkomen.



***

Reactie van Kees Mossing:

Klopt een hele studie om de snelheden te achterhalen. Alleen vraag je je af waarom in duitsland je maximaal 60 km/uur mag op de autobahn. Buiten dat dit levensgevaarlijk is, juist duitsland is een land waar snelheid geen issue is.
Zou het echt ontmoedigingsbeleid zijn?