Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Mijn scooter mag wel Euro 95 maar geen E10

Vraag gesteld door erwinwessels op 10 oktober 2018

Ik heb een Kymco scooter met bouwjaar 2010.

Gezien de Euro 95 E10 gaat heten, heb ik opgezocht of mijn scooter geschikt is voor E10 benzine (E10 is al langere tijd beschikbaar bij een beperkt aantal tankstations).

Mijn scooter is wel geschikt voor Euro 95 maar geen E10. Mijn vraag is eigenlijk of Euro 95 bij de naamswijziging een andere samenstelling gaat krijgen en ik dus straks noodgedwongen het duurdere E5 (nu Euro 98/super plus) moet gaan tanken.

In de nieuwsberichten vind ik hier niets over terug, en ik weet zeker dat er velen zullen zijn die hier tegenaan lopen. Misschien is er iemand die hier duidelijkheid over kan geven.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over het gebruik van E10 benzine waar uw scooter ongeschikt voor is.

Zoals het er nu naar uit ziet zal de verplichting in Nederland niet inhouden dat Euro95 vervangen wordt door E10 maar mogen Euro95 en E10 naast elkaar worden aangeboden. Dat het mag wil natuurlijk nog niet zeggen dat het ook gaat gebeuren. De meeste tankstations hebben 2 ondergrondse opslagtanks voor benzine’s, nu vaak één voor euro 95 en één voor een Premium Brandstof met octaangetal 98. Een extra opslagtank plaatsen is behoorlijk prijzig en zeker niet alle tankstations zullen die investering kunnen of willen doen. Dan wordt het kiezen of ze naast E10 een premium brandstof of euro95 willen aanbieden.

Wanneer de gebruikelijke Euro95 niet beschikbaar is zal Euro98 als alternatief wel altijd beschikbaar zijn en zult u noodgedwongen over moet stappen op Euro98. Deze brandstof is inderdaad duurder. De ervaring leert dat het rendement beter is en dat dit deels de meerprijs compenseert. Maar de prijs aan de pomp gaat voor u omhoog.

Wat vindt de ANWB?

De ANWB steunt het zoeken naar alternatieven voor fossiele brandstof en naar manieren om de CO2 uitstoot door verbranding van brandstof te verminderen. Toevoegen van ethanol aan benzine is zo’n alternatief. Wel pleiten we ervoor dat ook E5 (Euro 95 en/of SuperPlus) beschikbaar blijft als E10 verplicht wordt, en dat de invoering niet gaat leiden tot lastenverzwaring voor automobilisten en andere bezitters van motorvoertuigen.



***

Reactie van erwinwessels:

Dank u. Hier maak ik uit op dat het straks niet duidelijk is of de E10 de oude Euro 95 of de oude E10 is, en ik dus maar beter over kan stappen op de E5.

Als ik over ga stappen op de E5, moet ik dan ook de tank zo leeg mogelijk rijden voordat ik ga tanken of kunnen ze gewoon door elkaar?



***

Reactie van Jos van der Drift:

De huidige Euro95 is feitelijk al E5 (3-5% procent ethanol) vanaf ongeveer 2003. Wanneer E10 (tot 10% ethanol) definitief bij alle pompen zal verschijnen zult u dat vulpistool moeten mijden. U pakt vervolgens de slang met de aanduiding E5. In een enkel geval is dat de ''oude'' (huidige) Euro95 met de E5 aanduiding óf SuperPlus 98 met de E5 aanduiding. Het gaat er dus om dat u E5 pakt en geen E10.