Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Ik heb harley gekocht met screaming eagle uitlaat welke door harley wordt geleverd. Mag ik hiermee Duitsland in?

Vraag gesteld door Arnold Philipsen op 28 juli 2016

Screaming eagle wordt geleverd door harley davidson en hiermee krijgt de sportster wat meer vermogen en een soepelere koppelkarakteristiek.
Ik probeer op internet iets te vinden maar dat lukt niet echt. De motor zal wel iets meer geluid maken maar geen idee of hij binnen de grenzen blijft.
De motor is uit 2004 voor het geval dat nog iets uitmaakt.
Mvg
Arnold

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U vraagt of u met een screaming eagle uitlaat mag rijden (in Duitsland)

Er moet een uitlaat onder de motor zitten met een E keurmerk.

Verder mag de motor het aantal decibel produceren wat op de typegoedkeuring staat plus 2 decibel. Geluidsproductie van typegoedkeuring vind u op de site van de RDW.

Deze uitlaat heeft geen E keurmerk en zal zeker meer dan 2 decibel meer produceren dan een originele uitlaat.



***

Reactie van Gu D:

Beste Arnold, weet ook even dat als u door de Duitse politie gecontroleerd wordt en uw uitlaat is volgens hen niet de juiste, dat u hem er ter plaatse af mag schroeven en zorg dragen voor een uitlaat die wel aan de eisen voldoet.
Tot de tijd dat er geen (andere) uitlaat op zit mag u niet met die motor in Duitsland rijden.
En de Duitse politie is de laatste jaren erg actief op de bekende motorroutes!
Succes



***

Reactie van JvKnegsel:

Als de uitlaat kennelijk ook niet aan de Nederlandse wetgeving/voertuigeisen voldoet - het is een in Nederland gekentekende motorfiets - zou ik er ook voor zorgen dat dat voortaan in orde is. Als je er tenminste de openbare weg mee op wilt.
Een te hoge geluidsproductie is ook in Nederland strafbaar.

Als je voertuig aan de eigen, Nederlandse voertuigeisen voldoet, wordt dat in heel Europa erkend en kun je ook ermee zonder bezwaar Duitsland in. Zelfs waar de Nederlandse voertuigeisen (iets) af zouden wijken van de Duitse.

De enige uitzondering die ik m.b.t. Duitsland kan bedenken, is het rijden in Duitsland onder "winterse omstandigheden", zonder dat het voertuig daar "voldoende" op is "aangepast" (deze begrippen geven ruimte voor meerdere interpretaties). Voor zover het daarbij de banden betreft, is dit voorschrift feitelijk een voertuigeis (alleen geldend voor de eigen - hier: Duitse - voertuigen), maar wordt die gepresenteerd als een gedragseis (geldend voor iedereen). Ondanks kritiek daarop van verscheidene EU-juristen, lijkt Duitsland ermee weg te komen.