Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hoe voorkom ik "kwispelen / slingeren" van caravan?

Vraag gesteld door GVE43 op 20 augustus 2015

Wij hebben een HYMER ERIBA NOVA caravan 420 van 2014.
Deze caravan een heeft nieuw type (laag) ALKO onderstel is 217 breed en heeft een anti-slinger-koppeling.
Leeg gewicht 950kg. Beladen gewicht 1200kg. Toelaatbaar gewicht; 1400 kg.
Banden; Semperit 185R 14C Radiaal Tubeless. Max Load; 850kg.
Tread 4 plies; 1 polyester, 2 staal, 1 nylon Sidewall; 1 plie Polyester.

Trekauto; VW GOLF VARIANT 2014. Automaat 122 pk. Fabriekstrekhaak.
Leeg gewicht 1250 kg. Max gewicht 1880 kg. Toelaatbaar trekgewicht;1400 kg
1 Fiets achterop en 1 fiets voorop caravan (beide 18 kg).

Caravan en auto nauwkeurig beladen conform adviezen van ANWB / Caravan.net / caravantrekker.nl.

Probleem; caravan begint licht te "kwispelen" bij 90 km / h en slingerde (gelukkig 1 keer) bij 100 km. ESD van VW Golf "redde" ons.

Vraag; welke maatregelen kunnen we treffen om de combinatie tegen "kwispelen en slingeren" kunnen behoeden ?
Eén van de punten waaraan wij denken is; het vervangen van de banden, door stijvere banden met meer inlagen in de zijwanden.

Graag uw advies.
GVE43

Antwoord van Frank

Antwoord van Frank

ANWB Expert

Ik wil vooropstellen dat u een goede auto-caravancombinatie heeft. Daar bedoel ik mee dat de auto en caravan bij elkaar passen en dat met de juiste belading veilig gereden kan worden. Als minpuntje zie ik de twee fietsen die op de caravan zitten. Gewichten ver van de as zorgen voor instabiliteit.

U vraagt zich af of andere banden verbetering kunnen brengen. Aan de banden van de caravan ligt het in ieder geval niet, die kunnen niet beter, mits u ze heeft opgepompt tot 4 à 4,5 bar.

De banden onder de auto zijn of 205/55-16 of 225/45-17. Dat is ook niet ongunstig. Heeft u hier ook de spanning verhoogd conform de sticker op de auto?

Blijft nog over dat de kogeldruk 75 kg moet zijn.