Wit kenteken op caravan of eerst laten keuren door RDW?
Vraag gesteld door Annemieke671 op 12 juli 2018
Wij hebben een caravan (kip uit 1983) gekocht en nu blijkt dat de registratie/kentekenbewijs nooit aangevraagd is door de vorige eigenaar toen het verplicht werd. De caravan is nu dus een soort van 'geschorst'. De caravan heeft een gewicht van 509 kg (leeg) en mag beladen max. 850 kg wegen.
De auto die wij hebben (peugot 208) mag max 700 kg trekken. Bij navraag bij de RDW blijkt dat als we de caravan niet zwaarder beladen dan 700 kg we in Nederland gewoon een wit kenteken achterop mogen hebben en dat dat geen probleem is.
Maar hoe is dat geregeld in het buitenland (o.a. Frankrijk) als we de caravan niet zwaarder beladen dan 700 kg? Moet de caravan dan eerst gekeurd worden door het RDW zodat deze een eigen kenteken krijgt die we vervolgens weer af laten waarderen (omdat het max. gewicht van het beladen voertuig meer is dan 750 kg)? Of mogen we ook gewoon hier met de witte kentekenplaat (+ witte NL sticker?) rondrijden?
Antwoord van Frank
ANWB ExpertVoor uw caravan (waarschijnlijk een Kip Touring 330) is er inderdaad een registratiebewijs afgegeven wat omgezet had moeten worden naar een kentekenbewijs. Waarschijnlijk is het lastig om dat nu nog te realiseren. Maar daarvoor zou u de RDW moeten raadplegen.
Jammer genoeg hebben ze het bij het advies om met een witte plaat te gaan rijden bij het verkeerde eind. Zie de juiste informatie op hun site.
Als u zich aan de Nederlandse regelgeving houdt is dat gelijk voldoende voor het buitenland.
Mocht u de caravan op kenteken krijgen, dan hoeft hij niet te worden terug gekeurd. Als hij dan maar beneden de 700 kg blijft in verband met de trekkende auto.
Een beetje illegale oplossing is om het typeplaatje te verwijderen. Niemand weet dan wat hij wegen mag en dan kan er wel met een witte plaat en beladen tot maximaal 750 kg worden rond gereden.
Want in de huidige situatei mag er niet mee gereden worden.
Deel deze pagina