Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Caravan gelijk op 220V en 12V (via de auto accu)

Vraag gesteld door Rob met Hobby op 23 januari 2018

Kan het kwaad dat, wanneer de auto op de camping aangekoppeld blijft (inclusief de Jaeger stekker, dus met verbinding met de autoaccu), de caravan tegelijk ook op 220V wordt aangesloten ?
Zo ja wat zijn de risico's hiervan ?

Antwoord van Frank

Antwoord van Frank

ANWB Expert

Ik ga ervan uit dat u in het bezit bent van een Hobby.

Volgend de handleiding van Hobby:


Misschien gebeurt er niets als men de stekker laat zitten, maar waarom zou men dat doen? Het risico bestaat als de stroom uitvalt de autoaccu leeg getrokken wordt. Ik heb het zelf nooit uitgeprobeerd.



***

Reactie van Rob met Hobby:

Frank dank voor je snelle reactie.
Het gaat inderdaad om een Hobby 2018, te leveren in februari. Ik ken de instructie van Hobby: verbreek de verbinding alvorens 220V aan te sluiten. Vandaar ook mijn vraag.
Om het eenvoudig te houden heb ik de vraag voorgelegd alsof het om de auto accu ging. In feite is het iets complexer:

In mijn Hobby (heeft geen eigen accu) wordt door de dealer een mover met Lithium/Ion accu geïnstalleerd, die normaliter niet met het 12V boordnet is verbonden en alleen via 220V wordt geladen (ook geen verbinding met de auto).
Om bij stroomuitval op de camping toch over 12V te kunnen beschikken voor verlichting en waterkranen maakt de dealer een 12V aansluiting van de accu naar het boordnet middels een stekker (alleen de constant stroomdraad) op de dissel waarin de Jaeger stekker bij stroomuitval geplugd moet worden. Zo ontstaat dezelfde situatie als wanneer je on the move bent. (Toch licht en water.)
Prima oplossing.
Alleen maak ik me zorg wat er gebeurt als de 220V hersteld wordt zonder dat ik dat merk (bv 's nachts). Dan heb je de situatie dat het 12V net van de caravan gevoed wordt via de omvormer EN via de verbinding met de Litium/Ion accu (die op dat moment ook weer lading ontvangt via 220V). E.e.a dus in strijd met het handboek.

Maar zou dat kwaad kunnen ?



***

Reactie van Frank Clavaux:

Deze situatie is juist iets minder complex, maar dat terzijde.

De oplossing om op de dissel een stekkerdoos te bevestigen met een verbinding naar de moveraccu zien we wel vaker Dit is wordt gedaan om vrij te kunnen kamperen (los van de paal) en daarbij gebruik te maken van de moveraccu. Niet om eventuele stroomuitval op te vangen.

Bij gebruik van deze ‘illegale’ schakeling moet de stekker van 230 V er wel uit zijn. Lithium/Ion accu’s vereisen een speciale lader. Indien via de omvormer een ongeregelde stroom (géén laadstroom) op de accu komt te staan kan deze beschadigen. Een dure grap.

Van e-bikes weet ik dat het gebruik van verkeerde laders brand kunnen veroorzaken.



***

Reactie van Rob met Hobby:

Frank,
Dank voor je antwoord.

- Ik begrijp daaruit dat de aansluiting van de lithium accu middels de Jaegerstekker op het boordnet, alleen zin heeft als dat gebeurd om vrij van de stroompaal te kamperen. Maar dat is mijn bedoeling niet.

- Het door mij beoogde doel, gebruiken bij stroomuitval op de camping, kan niet vanwege de kwetsbaarheid van de Lithium-Ion accu.

Ik heb dan nog twee vragen:

1) Bestaat er een voorziening, relais of diode, die geplaatst tussen de accu en de stekker op de dissel, zorgt voor "eenrichtingsverkeer" waardoor bij herstel van de 220V geen stroom via het 12V net naar de accu kan. (De accu krijgt op dat moment wel 220V via de ingebouwde lader.)

2) Zou plaatsing van een loodzuur accu of AGM accu i.p.v. de Lithium-Ion accu het probleem oplossen ?

Neem me niet kwalijk als mijn vragen wat onzinnig zijn. Mijn kennis van elektriciteit is, ondanks meer dan 50 jaar caravanervaring, uiterst gering.



***

Reactie van Frank Clavaux:

1) Elke schakeling is te maken.

2) Mijn waarschuwing geldt voor alle accu's. De 12V van de omvormer mag nooit de accu bereiken. Dit is geen laadstroom.

Ik kan niet voorspellen wat er allemaal kan gebeuren als er zelf iets wordt bedacht bij een caravan die al boordevol elektronica zit.

Komt het echt zo vaak voor dat de 220V 's nachts uitvalt en dat daarvoor een hele schakeling moet worden gemaakt? Hoe moet het dan met de koelkast?



***

Reactie van Rob met Hobby:

Beste Frank,
Heel veel dank voor je uitleg.
Mijn probleempje is inmiddels opgelost door de dealer. Hij schrijft over de Hobby:
"Wanneer de caravan 230V krijgt dan zorgt een relais ervoor dat er geen 12V terugvloeit naar de auto of in jouw geval naar de accu. We hebben dit ook doorgemeten bij een aantal caravans in onze showroom."
Daarmee zijn mijn twijfels opgelost. (Blijft de vraag waarom Hobby dan zo dwingend voorschrijft de verbinding met de auto te verbreken alvorens 220V aan te sluiten. Waarschijnlijk safety first.)
Wat je laatste vraag betreft: wij maken veel kampeerreizen (ANWB en ACSI) naar allerlei landen. Daarbij komt het nogal eens voor dat op campings de stroom uitvalt. Tot nu hadden wij een KIP caravan (Vision), die standaard een boordaccu heeft en daarmee het 12 volt net bedient (naast de mover). Wij hadden dan vaak als enige van het reisgezelschap het voordeel dat wij bij stroomuitval niet in het donker zaten. Nu kunnen wij met de stekkerdoos op de dissel ook bij de Hobby bij stroomuitval over licht en water blijven beschikken via de moveraccu. Zonder in conflict te komen met de boordelektronica. Juist daarom is voor deze oplossing gekozen.
De koelkast is geen probleem. In de praktijk wordt de stroomuitval altijd wel binnen enkele uren opgelost. En dat kan de koelkast makkelijk hebben. (Geen noodzaak om op gas om te schakelen.)
Nogmaals heel veel dank voor jouw meedenken !



***

Reactie van Frank Clavaux:

Mooi dat dat 'kortgesloten' is!