Brand in relaiskast Truma-mover caravan
Vraag gesteld door Peter Veld op 23 augustus 2017
Eind vorig jaar is mijn oude mover vervangen door een nieuwe Truma volautomatische mover. Toen ik mijn caravan in mei van dit jaar bij de stalling ophaalde heb ik de accu in de caravan geplaatst en aangesloten. Doordat de nieuwe relaiskast van de mover erg dicht bij de accu-bak is geplaatst zat de bedrading klem en heb ik zeer waarschijnlijk bij het lostrekken daarvan met de aansluitklem (min-pool) de plus-pool van de accu geraakt. Daarna heb ik de accu-klemmen correct op de accu aangesloten. De mover werkte echter niet meer. Toen ik de volgende dag de mover nog eens probeerde te activeren vloog de relaiskast binnenin in brand. Nadat ik de accuklemmen snel los maakte doofde het vuur.
De relaiskast is door de leverancier opgezonden naar Truma (GIMEG). Die hebben geconstateerd dat er een kortstondige ompoling heeft plaatsgevonden en de z.g. VETS zijn uitgebrand.
De zekeringen (één in de plusdraad en één binnenin het apparaat) waren nog intact. Volgens Truma valt dit niet onder de
garantie en zijn de kosten van de vervanging van de relaiskast ad
€ 646,75 voor mijn rekening. Truma geeft aan dat in het apparaat helaas geen ompoolbeveiliging is toegepast.
Dat lijkt mij wel een ernstig gebrek omdat de relaiskast altijd in een zo'n brandbare omgeving als een caravan wordt geplaatst.
Is hieraan volgens u (juridisch) nog wat te doen?
Antwoord van Frank
ANWB ExpertU heeft schade opgelopen aan de relaiskast van de mover doordat u zelf een verkeerde handeling heeft verricht
Erg vervelend allemaal, maar volgens de handleiding, waarin een waarschuwing voor ompoling staat en ook de fabrieksgarantieverklaring, valt er juridisch gezien geen verhaal te halen.
Deel deze pagina