Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Verzwaarde as onder caravan maar niet aangepast op kenteken

Vraag gesteld door dubbelo op 3 oktober 2016

We hebben een andere caravan op het oog, een oldtimer die max 1050 mag wegen volgens kenteken. Daarmee valt hij binnen het gewicht dat onze auto mag trekken. Maar enige jaren geleden is er een verzwaarde as onder aan gebracht dat volgens de factuur 1300 kg mag dragen. De vorige eigenaar laat weten dat hij hem heeft laten afstellen op 1200 kg omdat de caravan anders ging mogelijk stuiteren of zoiets. Nu ben ik geenszins van plan om over de 1100 kg te gaan en aangezien het kenteken niet is aangepast zit ik, neem ik aan, wettelijk wel goed. Maar ik heb geen idee wat het aanbrengen van zo'n verzwaarde as voor invloed heeft op het feitelijke gewicht ( eerst woog de caravan 860 kg) en op het rijgedrag.
Voor mij had die verzwaarde as dus eigenlijk helemaal niet gehoeven maar nu dat deze er is vraag ik me af: heb ik er voordeel of nadeel van?

Antwoord van Frank

Antwoord van Frank

ANWB Expert

U wilt een caravan kopen die beladen mag worden tot 1050 kg, maar er is een as onder gemonteerd die 1300 kg kan dragen.

Dat de as 1300 kg kan hebben heeft alleen als voordeel dat er wat extra reserve aanwezig is, waardoor hij wat minder gevoelig zal zijn voor slijtage. Het veersysteem zal wat forser zijn waarmee hij ook zwaarder is. Hoeveel is niet te zeggen. Bedenk wel dat het leeggewicht van 860 kg theoretisch is. In de praktijk zal de caravan zwaarder zijn waarmee het resterend laadvermogen niet erg hoog is. Met de technische aanpassing aan de caravan kan het kentekenbewijs niet gewijzigd worden.

Een as afstellen op 1200 kg vanwege stuiteren lijkt me een raar verhaal. Hij heeft een bepaalde capaciteit of niet. Voor- of nadelen aan het weggedrag zult u niet merken.



***

Reactie van dubbelo:

Dank je wel voor het antwoord. Ik probeer zoveel mogelijk het laadvermogen van mijn auto te gebruiken. Bij mijn huidige caravan zit tussen leeg en max gewicht ook maar een marge van 200 kg en ik ben niet van plan méér mee te nemen.
Dus mag ik technisch gezien tot 1200 kg laden, maar mag ik vanuit mijn auto gezien maar tot 1100 kg laden, en op papier maar tot 1050 laden. Maar mocht ik dus iets over dit laatste gewicht heen ga, is dat geen probleem omdat er die verzwaarde as onder zit. Dus het is niet verplicht om het laadvermogen op je caravankenteken te laten aanpassen?



***

Reactie van Frank Clavaux:

U mag tot 1050 kg laden en dat kan niet verhoogd worden op het kentekenbewijs van de caravan!



***

Reactie van dubbelo:

Duidelijk! Maar wat is dan het nut van zo'n verzwaarde as als het kenteken van de caravan niet aangepast kan worden en je dus in praktijk met die extra " ruimte in gewicht" toch niets kan doen? Mocht mijn volgende auto bv 1300 kg mogen trekken dan blijf ik met deze caravan dus toch maar tot 1050 kg kunnen laden?



***

Reactie van Frank Clavaux:

zie boven: "Dat de as 1300 kg kan hebben heeft alleen als voordeel dat er wat extra reserve aanwezig is, waardoor hij wat minder gevoelig zal zijn voor slijtage."

Het blijft te allen tijde 1050 kg



***

Reactie van JasperW:

Is het dan niet zo dat elk voertuig of aanhanger, nadat het gekeurd is door de RDW - en zonodig aangepast - een kenteken kan krijgen met daarop de eigenschappen, zoals max toelaatbaar gewicht, enz.?
Vooral met oldtimers kan dat wel eens ingewikkeld worden. Maar misschien is het nuttig om uw licht eens op te steken bij oldtimer-clubs?



***

Reactie van Arie de R:

Vind het gegeven antwoord niet correct. Bij aankoop van een caravan kan in veel gevallen gekozen worden voor een "zwaardere as". Dit wordt dan op het kenteken aangegeven. Vaak zit er al een zwaardere as onder maar wordt een lager gewicht toegekend. Je kunt dan eventueel later alsnog voor een vermelding van een hogere aslast op het kenteken kiezen. Dit dient dan wel door de RDW goedgekeurd te worden. Je kunt ook voor een lagere vermelding kiezen. Je mag nooit zwaarder gaan dan de vermelding op het kenteken. Zo heb ik het althans begrepen uit voorlichting door zowel caravandealers als info op internet.



***

Reactie van Frank Clavaux:

Bij nieuwe caravans kan in de typegoedkeuring zijn vastgelegd dat er aslast verhoging mogelijk is, maar het gaat hier om een oldtimer caravan waarbij deze optie niet aanwezig is. Die moesten het met één vastgestelde waarde doen.