Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hulpringen ipv hulpveren

Vraag gesteld door Sleurhutjaap op 7 juli 2017

Geachte,
Met twee pubers op de achterbank en mijn caravan (1000kg) gekoppeld aan mijn Grand Scenic III knikt de combinatie aardig door. Met name verkeersdrempels geeft dit problemen.

Nu twijfel ik of ik hulpveren zal laten plaatsen of kunststofringen.
http://www.niveauplus.nl/products-page/product-category/1315-kunststofringen/

Onder normale omstandigheden (49 van de 52 weken per jaar) voldoet de standaard veer/schokdemper combinatie voor mij prima.

Iemand ervaring met MAD / CARSupport ST-Hulpveren of de kunststofringen ?
Wat zou u me aanraden ?

Antwoord van Frank

Antwoord van Frank

ANWB Expert

Ik vond zelf nog een andere oplossing
https://www.winparts.nl/onderstel-aandrijving/veerwegbegrenzers/c128/set-universele-veerblokken-6-stuks/p48169.html#fabrikant

Alleen deze "rubbers" worden niet vast gezet, zoals bv de kunststofringen

iemand ervaring ?



***

Reactie van Frank Clavaux:

U wilt weten welke maatregelen u het beste kunt nemen om doorzakken van de achterveren van uw auto tegen te gaan.

Om de bestaande vering zo goed mogelijk te ondersteunen adviseer ik hulpveren te laten monteren. Deze hoeven het comfort bij solorijden niet nadelig te beïnvloeden. Toevallig staat er in de laatste KCK een artikel hierover.

Kunststof ringen of rubbers doen iets heel anders. Zij begrenzen de veerweg van de bestaande veer. Omdat er dan een oneigenlijke belasting op de veerwindingen komt vind ik dit een minder technisch verantwoorde oplossing.



***

Reactie van Sleurhutjaap:

Hallo Frank,
Dank voor uw reactie.

Ben het eens dat hulpveren inderdaad de beste oplossing zijn.
Helaas heb ik inmiddels bericht van de lease maatschappij, dat ze hulpveren niet toestaan.

Dus ben ik helaas aangewezen op de andere oplossingen.
Denk dat ik voor de rubberen veerblokken van oa winparts ga.

Deze kan ik na de vakantie dan weer makkelijk verwijderen.