Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Bij mijn Knaus Sudwind 500 EU (2014) is een scheurtje van 2 cm ontstaan in de beplating rechtsboven bij de kromming van het deurkozijn

Vraag gesteld door tonvangerven op 16 april 2018

Via mijn dealer is bovengenoemde schade gemeld bij de Knaus-fabriek.
Na ongeveer 6 maanden komt Knaus met de uitspraak, dat zij geen vervolg kunnen geven aan de schademelding. Reden: er is te hard gereden met een te zwaar beladen caravan op slechte wegen. Deze bewering van Knaus op zich is al vreemd, want ik rijd al 40 jaar Knaus en mijn rijstijl is niet veranderd en let altijd goed op de belading, die altijd beneden het toegestane maximum blijft. De bewering van Knaus vind ik dan ook onacceptabel en eenzijdig. Er is ook geen wederhoor toegepast. En wat zijn de gevolgen op termijn. Verder scheuren??? Niemand doet daar een uitspraak over.
Mijn vraag is nu: wat voor vervolgstappen kan/moet ik nu nemen?

Antwoord van Frank

Antwoord van Frank

ANWB Expert

Het ontstaan van een scheurtje of vervorming boven het deurkader van een caravan komt wel vaker voor en wel bij meerdere caravanmerken. De oorzaak daarvan is een langdurige belasting op de caravanzijwand achter de wielen. Deze ontstaat door het vervormen van de chassisbalk, als gevolg van veel belading achterin de caravan in combinatie met piekbelastingen door slecht wegdek. De opbouw knikt als het ware. Snelheid is hier minder van invloed. Op de meest zwakke plaats in de wand, het stukje plaatwerk boven het deurkader, vindt een vervorming plaats. Bij lang genoeg vervormen ontstaat een vermoeidheidsscheur in het aluminium.

Indien u van mening bent dat u dit toch niet hoeft te verwachten van een caravan van deze leeftijd, dan moet u bewijzen dat de caravan niet voldoet. Het is dus aan u te bewijzen dat het probleem ligt aan het product en niet aan een externe oorzaak.
Dit noemen we het non-conformiteitsbeginsel. Als een product non-conform is dan kunt u daarop de verkoper aanspreken. Uw verkoper is namelijk uw contractspartij en verantwoordelijk voor het product dat hij heeft geleverd. In uw geval is dit uw dealer en dus niet de Knaus-fabriek.

Meer informatie en een modelbrief vindt u op onze website.

Het is goed mogelijk dat de scheur stabiel blijft. U kunt ook nog even kijken of u hier tegen verzekerd bent.