Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

lage accuspanning

Vraag gesteld door dirk halfwerk op 9 augustus 2017

Geachte deskundige,
Wij kamperen al 13 jaar met veel plezier met onze korte Ducato 15MH 2,3JTD tot buscamper omgebouwd door Holland Camperbouw uit Hoek van Holland.
De camper heeft een Victron energy 12V-130Ah gel accu (Deep cycle batt.) De oplader is een WAECO Perfect Charge IU1512. Het geheel wordt geregeld door een VOTRONIC systeem in 4 groepen met zekeringen, schakelaars en een spanningsmeter, die de spanning op de Bord en Start accu aangeeft in Volts lopend van 10,5 tot en met 14,5 Volt. Bij spanning van 10,5 t/m 11,5 Volt gaan rode lampjes branden, daarboven groene lampjes. We veronderstellen dat ‘groen’ goed is en ‘rood’ fout.
Dit voorjaar is de autoaccu vervangen door een nieuwe accu , merk GENUINE Gm 12 V 95 Amp 850 CCA en 790 CCA (SAE/GS). Sindsdien daalt de spanning van de autoaccu op de Votronic meter regelmatig benaden de 11,5 Volt. We hebben geen startproblemen gehad. Als de motor gestart is stijgt de spanning weer naar boven de 11,5 Volt (groen dus).
Omdat we als leken niet weten hoe het werkt stellen wij U de vraag of dit problemen kan geven en zo ja, wat we er aan moeten laten doen.

Bij voorbaat dank voor de informatie.

Irene en Dirk Halfwerk

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Op het infopaneel van uw kampeerauto gaan de indicatielampjes van de accuspanning regelmatig naar "rood" wat een lage accuspanning betekent.

Het beste kunt u teruggaan naar het bedrijf dat de camper heeft ingebouwd omdat zij het systeem goed kennen.

Het feit dat u geen startproblemen heeft betekent dat de accu voldoende spanning heeft. Meten rechtstreeks op de accupolen geeft hier duidelijkheid over.

Ik zou het probleem zoeken in een slecht contact in het circuit van het infopaneel als de spanning rechtstreeks op de accupolen in orde is.