Ik heb een vraag over het stroomschema in het ANWB artikel "Stroom uit de moveraccu"
Vraag gesteld door Ton1447 op 18 januari 2018
In het artikel "Stroom uit de moveraccu" staat een duidelijk stroomschema wat ik wil gaan toepassen. In andere postings lees ik regelmatig over een mogelijk probleem bij het opladen van de accumover tijdens het rijden en dat er daarom scheidingsrelais toegepast moeten worden. Zelf zie ik die noodzaak niet zo.
Ik wil een AGM accu (44Ah) installeren (met aparte 220V druppel lader) en vraag mij of er een probleem gaat geven als de moveraccu half leeg is als ik ga rijden. Laad de accumover op tijdens het rijden en is dat een probleem?
Antwoord van Frank
ANWB ExpertU wilt weten waarom een scheidingsrelais nodig is bij het gebruik van een startaccu èn een huishoudaccu en hoe de auto vervolgens de moveraccu bij laadt.
- Het scheidingsrelais of diode is vereist omdat anders de huishoudaccu mee gaat werken tijdens het starten van de auto. In ieder geval zal de bedrading hier niet tegen kunnen en zal smelten (etc). De zekering zal echter eerder doorslaan.
- Ik zie geen problemen met het feit dat de moveraccu half leeg is bij het laden door de auto. De vraag blijft hoe goed hij dan wel geladen gaat worden. De speciale lader (230V) voor de accu blijft wel een vereiste.
***
Reactie van JDWJongeneel:
Beste Frank, op het forum wordt gesproken dat de laagspanning onvoldoende zou zijn in de voorgestelde oplossing van de ANWB. Is jouw hier iets over bekend? Ik meet bij mijn diesel auto, met in geschakelde koelkast nog steeds 14v in de caravan. Lijkt mij voldoende om een tweede accu op te laden.
Met vriendelijke groet,
Joost Jongeneel
Deel deze pagina