Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Caravan mover beveiliging

Vraag gesteld door Jedi op 8 november 2016

Mijn vraag over caravan mover beveiliging op de "TRUMA" manier werd door de expert beantwoord met:
De hoofdschakelaar is een extra veiligheid die ervoor zorgt dat accu en mover van elkaar gescheiden zijn. Hij zorgt ervoor dat de accu niet na verloop van tijd, als de caravan buiten gebruik is, leeg kan raken.
De schakelaar is geen Truma patent, kan bij veel adressen los gekocht worden en is geschikt voor veel movers.

De kern van mijn vraag was/is:
of het mogelijk is om de Truma manier toe te passen op elke andere dan een Truma mover.
Ik denk hierbij aan een, via het dissel hulpstopcontact, aan te sturen scheidingsrelais dat de batterij voeding onderbreekt en dicht bij de moverbox geplaatst kan worden om de dikke voedingsdraden tussen accu en box zo kort mogelijk te houden.

B.v.d. Jedi

B.v.d.

Antwoord van Harm

Antwoord van Harm

ANWB Expert

De Truma volautomatische movers hebben een externe schakelaar waar de besturingskasten van andere merken niet op zijn voorbereid. Reich EasyDrivers hebben een eigen schakelaar en AL-KO een magneetcontact.



***

Reactie van Frank Clavaux:

Even kort samengevat: Het Truma veiligheidsstopcontact verbindt, via de stekker van de caravan, een speciale aansluiting op de regeleenheid van de mover met de accu.
Het is bij mijn weten niet zo dat andere merken movers ook deze aansluiting hebben.

Het is technisch mogelijk om de "rode" hoofdschakelaar te vervangen door een relais. Maar of het handig is om deze op de Truma-manier aan te sluiten weet ik niet.

U kunt eens bij een inbouwspecialist navragen of ze al eens dergelijke oplossingen hebben uitgevoerd.