Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Welke brandstof is het meest geschikt voor een kampeerauto?

Vraag gesteld door op 6 juni 2022

Ik wil graag een tweede hands camper aanschaffen, maar weke brandstof?

benzine : erg duur.
diesel : duur en milieubeperkingen.
CNG : weinig tankstations.
LPG : kans op motor storingen.
electrisch : nog niet in 2e hands bussen voorhanden en beperkte actie radius.

Kortom, allemaal nadelen.

Wat raadt u mij aan, met berekking tot kosten verbruik en betrouwbaarheid?
Zijn er LPG bussen (merken) die betrouwbaarder zijn dan andere?
 

Antwoord van Mickel

Antwoord van Mickel

ANWB Expert


U bent op zoek naar een gebruikte camper, u vraagt zich af welke brandstof geschikt is.

Diesel

Het overgrote deel van alle campers heeft diesel als brandstof. Campers zijn over het algemeen zware voertuigen en vanwege het forse koppel en vermogen van de huidige dieselmotoren zeer geschikt voor de aandrijving. Ook het verbruik valt over het algemeen gunstiger uit.

Milieuzones

Het klopt dat u te maken kunt krijgen met milieuzone's, maar dat geldt op dit moment vooral voor de EURO-3 en 4 motoren, en dan gelden deze beperkingen vooral in stedelijke gebieden. Het kan dus in de praktijk best zo zijn dat u nauwelijks last heeft van deze beperkingen.

Reist u wel graag naar stedelijke gebieden, dan zou ik zeker Euro 5 of hoger willen adviseren. Hoe hoger de milieunorm, des te groter is de kans dat u voorlopig geen last zult hebben van deze beperkingen.

Brandstof

CNG valt eigenlijk af als brandstof, want dat is moeilijk verkrijgbaar en ook de tanks zijn lastig te installeren onder een camper, kortom niet ideaal.
Elektrisch is eigenlijk op de gebruikte markt niet voorhanden. De keuze voor benzine eventueel met een LPG installatie blijft dan nog over. Helaas is het aanbod voor deze brandstoffen ook heel erg beperkt. Zoals u aangeeft is benzine (zeker op dit moment) een dure brandstof, en ten opzichte van een diesel moet u rekenen op een hoger verbruik per kilometer.

De camper voorzien van een LPG installatie is zeker mogelijk, maar dat zorgt voor extra gewicht en LPG heeft een hogere verbrandingstemperatuur. Bij een motor die toch al zwaar belast zal worden, kan dat in sommige gevallen problemen geven met de cilinderkop. De ene motor is hier beter geschikt voor dan de andere, maar vroeg of laat zult u rekening moeten houden met een revisie van de cilinderkop, waarbij kleppen en zetels door LPG geschikte exemplaren vervangen moeten worden. Houdt u hier echter rekening mee dan kan LPG wel een geschikte brandstof zijn. Overigens zou het me niet verbazen dat door het meerverbruik ten op zichte van diesel, kostentechnisch het verschil uiteindelijk toch niet zo groot is. Misschien dat een camper op diesel, met een zo hoog mogelijke milieunorm dan op dit moment toch de meest voor de hand liggende keuze is.