Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Le Mans dakventilator draait niet op constante snelheid

Vraag gesteld door op 6 juni 2022

Recent is dakventilator le mans in mijn ford transit ingebouwd (ex BAM) en aangesloten op 2de accu. Als contact slot activeerd draait hij kwart sneller. Als motor loopt ong. 50% sneller. Volgens inbouwer omdat dan 2de accu hogere spanning krijgt. Kan dat kloppen?
Verbruik is 80 watt en zou hele dag moeiteloos kunnen koelen zonder dat accu leeglopt. Maar dan moet hij wel volle snelheid lopen.

Antwoord van Mickel

Antwoord van Mickel

ANWB Expert


U heeft een Le mans dakventilator in laten bouwen. De snelheid is niet constant.

Draaien ventilator

Volgens de inbouwhandleiding is het noodzakelijk dat de ventilator direct op de accu aangesloten wordt. Eventueel kan er een snelheidsregelaar aangesloten worden om de snelheid te regelen of er kan een 3-weg schakelaar aangesloten worden om de polariteit om te draaien zodat de ventilator andersom kan gaan draaien.

Laadstroom

Het is daarom vreemd dat wanneer u de auto op contact zet, de ventilator sneller gaat draaien. Het lijkt er dan op dat er toch iets via het contactslot geschakeld wordt. Ik kan me voorstellen dat wanneer de motor van de auto loopt, de ventilator iets sneller gaat draaien omdat de laadstroom van de Dynamo inderdaad hoger ligt dan de spanning van een accu. 50% is echter wel heel veel.

Conclusie

Mijn advies is dus, om samen met de inbouwer, nog eens goed te kijken hoe de ventilator is aangesloten. Met een volle 100Ah accu zou die inderdaad zo'n 12-15 uur moeten kunnen draaien. Ik kan u echter aanraden dit niet met een normale lood/calcium accu te doen. Deze zijn niet bestand tegen telkens diep ontladen.