In 2013 kocht ik een nieuwe Dethleffs caravan met ATC en Thetford koelkast. Op de camping werkt de koelkast prima maar nooit onderweg.

Vraag gesteld door beukenhof op 21 juni 2016

Bij de Kip caravans die we daarvoor hadden werkte de koelkast en diepvries prima. Bij de eerste vakantie werkte de ATC en koelkast niet en werd de accu van de auto leeg getrokken. Foutje in de fabriek, draadjes verwisselt. Na terugkomst gerepareerd maar de koelkast werkte nog steeds niet onderweg.

De dealer heeft in de loop der jaren van alles geprobeerd maar niets helpt Nu is een nieuwe Thetford koelkast gemonteerd. Stationair draaiend achter de auto op het erf werkt de koelkast prima. Zodra je gaat rijden warmt hij zich bijna op. Schakel je nu de ATC uit en doe je plankjes voor de roosters dan voldoet de koelkast, die wordt dan 9 graden bij 20 graden omgevings temperatuur. Maar de diepvries neemt ook altijd de temperatuur van de koelkast aan, dus in dit geval 9 graden. Thetford ontkent dat zijn koelkasten niet deugen, Alko ontkent dat zijn ATC van invloed is, hoewel dat wel in de gebruiksaanwijzing van de caravan staat. En de dealer weet het ook niet meer.

Aan welke eisen moet een caravan koelkast eigenlijk voldoen want om er een juridische zaak van te maken moet je wel weten wanneer een fabrikant in gebreke is gebleven. Welke temperatuur is aanvaardbaar? En kun je het geld van de ATC terug vragen? Thetford adviseert een speciale Truma gasdruk regelaar om onderweg op gas te rijden. Zou dat wat zijn?

Antwoord van Frank

ANWB Expert

U heeft problemen met de werking van de koelkast tijdens het rijden als de caravan achter de auto hangt.

Als de koelkast goed functioneert op gas en 230V dan is er voor wat betreft het koelgedeelte niets mis mee. Wij ontvangen nooit klachten over Thetford koelkasten. Zij worden in grote aantallen bij caravans toegepast, dus we mogen aannemen dat het geen slecht product is. Het vernieuwen van de koelkast heeft blijkbaar geen resultaat gehad.

Ofschoon u goede ervaringen had bij uw vorige caravans mag je van het koelen op 12V niet al te veel verwachten. De stroom van de dynamo moet soms allerlei weerstanden overwinnen om uiteindelijk bij de koelkast uit te komen. Hier bedoel ik de overgangsweerstanden in de contacten en de bedrading mee. Als er ook nog andere verbruikers op het zelfde circuit zijn aangesloten blijft er voor koelen niet veel stroom meer over. Ook het feit dat de warmte niet goed afgevoerd kan worden en dat de koelkast niet waterpas staat kan er aan bijdragen.

Blijkbaar is de ATC van invloed. De koelkast doet het met uitgeschakelde ATC wèl op 12V. Het is lastig om hem na al die jaren te laten demonteren en het geld terug te vragen. Dan is de vraag ook nog: wilt u veilig rijden of een koude koelkast?

Om goed te kunnen koelen moet de warmte afgevoerd kunnen worden. Plankjes voor de roosters werken dus averechts.

Er bestaan geen eisen aan welke temperaturen koelkasten moet voldoen. Het is wel de bedoeling dat ze tussen de 10 en 30 graden merkbaar hun werk doen.

Vanwege variërende buitenomstandigheden tijdens het rijden kan een goede werking op gas niet gegarandeerd worden. Daarom raadt Thetford het af uw koelkast tijdens het rijden op gas te laten werken.(citaat Thetford)

Maar het valt natuurlijk te proberen.

Hoe de zaak juridisch ligt kunt u teruglezen bij het antwoord van mijn collega in een gelijksoortig geval.

 


***

 

 

 

Reactie van Frank Clavaux:

 

 

Ik wil nog even toevoegen dat volgens de handleiding de ATC op pool 9 moet worden aangesloten en dat een koelkast op pool 10 hoort. Ze zitten dus op verschillende circuits en mogen elkaar niet kunnen beïnvloeden.

Bij mij rijst de vraag of de auto wel voorzien is van twee constante stroomdraden en of de 'draadjes' dan oorspronkelijk wel verkeerd waren aangesloten?

 


***

 

 

 

Reactie van beukenhof:

 

 

De koelkast en de ATC zitten inderdaad op verschillende circuits en zouden elkaar theoretisch niet mogen beinvloeden. Het ontvangen voltage bij de koelkast is zeer goed. Alles is al doorgemeten, dikkere leidingen gelegd, letterlijk alles wat deskundigen maar kunnen bedenken als oorzaak is de afgelopen jaren uit de kast gehaald. Verschillende auto's er voor. Maar leg eens uit waarom de auto caravan combinatie met stationair draaiende motor en ATC aangesloten perfect koelt met de diepvries op min 18/20 graden zolang je stil staat maar zodra je gaat rijden warm wordt. Als je de ATC afkoppelt en de ventilatie roosters voor driekwart afsluit dan werkt in elk geval het koel gedeelte. Overigens komt het advies om eens te kijken naar rijden met gas aan in de koelkast wel degelijk van Thetford. Truma schijnt een speciale drukregelaar te hebben. De dealer heeft de afgelopen jaren veel tijd en aandacht aan de koelkast besteed. Zeer bewonderingswaardig, ik kan niet anders zeggen. Dus daar kan het ook niet aan liggen. En ook Thetford heeft zijn best gedaan.

 


***

 

 

 

Reactie van Frank Clavaux:

 

 

Om goed te kunnen koelen moet de warmte afgevoerd worden. Dat is het principe van een absorptie koelkast. Het onderste en bovenste rooster zorgen voor 'trek'.

Het is mogelijk dat er tijdens het rijden door de luchtwervelingen rond de caravan ter plaatse van de koelkast een soort 'windstilte' optreedt, waardoor de warme lucht blijft hangen.

 


***

 

 

 

Reactie van beukenhof:

 

 

Dit antwoord, deze mogelijkheid speelt al een poosje door mijn hoofd. Zou het mogelijk zijn dat de koelkast en de ventilatie openingen zodanig ten opzichte van elkaar gemonteerd zitten dat dit probleem optreed? De koelkast zit aan de bestuurderskant. En dan is de vraag: wat doe je daaraan? En dan moet Dethleffs daar toch ooit ook iets van gemerkt hebben. Dethleffs hebben we overigens nog nooit gehoord in deze kwestie, behalve dat ze naar anderen wijzen. Voorts blijft buiten kijf dat Dethleffs zich via zijn instructieboek al juridisch indekt tegen een slechte koeling wanneer een ATC aanwezig is. Allen hadden ze dat bij de koop moeten melden.

 


***

 

 

 

Reactie van Frank Clavaux:

 

 

Ik denk dat de werking van de koelkast op 12V de laagste prioriteit krijgt bij het ontwerpen van de indeling van een caravan.

Als het zo zou zijn dat de luchtgeleiding langs de caravan de boosdoener is, dan komt men er tijdens het ontwerpen van een opbouw niet achter omdat er geen windtunnelproeven worden uitgevoerd.

De geleiding van de rijwind is ook nog eens voor een groot deel afhankelijk van de vorm van het trekkend voertuig.

 


***

 

 

 

Reactie van beukenhof:

 

 

Mijn indruk is dat koelkasten in het algemeen, al rijdend, soms wat meer, soms wat minder werken. Duitse caravans worden veel als stacaravan gebruikt, hooguit een paar maal per jaar versleept. En als dan de koelkast slecht werkt laat men het er maar bij zitten. Ach, die paar dagen onderweg, die overleven we wel. Maar als je de caravan gebruikt als reisvoertuig, als camper dan ligt dat anders. Het is niet voor niets dat een monteur meldde dat het wel gek was dat zoveel oude Kip rijders klaagden over hun nieuwe duitse caravan. Maar al met al blijven we wel met een probleem zitten.

 


***

 

 

 

Reactie van JasperW:

 

 

Op caravantrekker hebben we heden ook een draadje lopen dat mogelijk dezelfde strekking heeft.

Halverwege oppert een zekere Erwin: Mijn eerste gedachte is (mits je een jonge auto hebt) de trailer module.
Deze verzorgt de verlichting van de caravan, en is eigenlijk een soort versterker, die is nodig omdat anders de boordcumputer / bsi / etacs op tilt slaat doordat er meer stroom afgenomen wordt dan af fabriek berekend is.
En daarop voortbordurend , zou het mogelijk de boordcomputer / bsi / etac kunnen zijn (en dus een onhebbelijkheid in de auto) die roet in het eten gooit?

Vooral als je bedenkt dat nergens uit blijkt dat de stroom ergens afgeknepen zou moeten worden. Wie heeft dat bepaald? Zouden we niet gewoon die onhebbelijkheden kunnen verwijderen? Vroeger ging het toch ook goed, met soms wat dikkere draden (4 kwadraat en zo).

En als gevolg van deze klachten, zou de ANWB soms iets aan dit probleem kunnen doen?

 


***

 

 

 

Reactie van Frank Clavaux:

 

 

Mijn technisch gevoel zou dit graag tot de bodem toe uit willen zoeken. Maar dat geldt voor de meeste technische problemen.

Helaas hebben wij hier niet de mogelijkheden voor. (budget, personele inzet etc.)

 


***

 

 

 

Reactie van beukenhof:

 

 

Ook mij fascineert het buitengewoon wat hier aan de hand is. We hebben eigenlijk geen flauw idee na vier jaar onderzoek. Is dit een uitzonderlijk probleem of zijn er veel problemen met koelkasten i.c.m ATC? Is het koelkast fabrikant gerelateerd of geldt het probleem voor bepaalde caravanfabrikanten of voor bepaalde modellen? Bij dezelfde modellen en opbouwlengte maar door een andere indeling kan de koelkast anders geplaatst zijn en door een rare luchtstroom zijn koelvermogen verliezen. Liefst zou ik de caravan fabrikant voor de rechter slepen maar dat kan niet. Juridisch gezien moet ik nu de verkoper weer aansprakelijk stellen. Maar dan nog moet ik eerst een deugdelijk rapport laten maken door een bekwaam onderzoeks bedrijf die de klachten bevestigd. Gesteld dat we die vinden dan kost dat allemaal veel meer dan de koelkast waard is, dat zal zo'n 80 euro zijn voor de fabrikant tot een paar honderd euro voor de consument. De meest praktische oplossing is voor mij nu onderzoeken of overstappen op gas onderweg een goede optie is. Dat kost me hooguit een duurdere drukregelaar. Er is nog een andere optie, ik weet een bedrijf dat mogelijk bereidt is onderzoek te doen. Ik ben bereid auto en caravan een week af te staan voor onderzoek. Als dat op verzoek van de ANWB gebeurd is de kans groot dat het bedrijf de kosten voor eigen rekening neemt. Bel mij op 0650671656. De discussie over onbekende automatische elektrische schakelingen in de caravan is mij bekend. Dat schijnt (vaak? Dethleffs?) voor te komen. Deze schakeling die de stroom naar de koelkast zou onderbreken onderweg zou verwijderd of gewijzigd moeten zijn door de dealer.