Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Ombouwen pickup tot camper

Vraag gesteld door D. Kuling op 24 december 2021

Ik wil een toyota landcruiser grj 78 of 79 ( worden als „nieuw“ geadverteerd met benzine en euro 6) ombouwen tot camper of ombouwen tot flatbed met afzetunit. De auto staat met grijs kenteken te koop voor 43.000 ex btw/ex bpm . De vraag is wat is verstandig
1. vooraf,  Klopt het dat ik bij aankoop met dit doel alleen met het 37,7% te doen heb en de Co2 buiten beschouwing kan laten. ( kan single als dubbel cab)
2. wat is allesoverwegende voor de lange termijn verstandiger bij de ombouw tot camper met dit type auto, benzine ( verbruik 1 op 6,5) en euro 6 of euro 5 en diesel ( 1 op 9, moderner is niet te krijgen) bij 18.000 km per jaar. De ex btw/bpm aanschafprijs voor de diesel is vergelijkbaar.
 

Antwoord van Mickel

Antwoord van Mickel

ANWB Expert

U overweegt een Toyota Landcruiser GRJ78 of 79 om te bouwen tot camper.
Deze worden "nieuw" aangeboden.

Aangezien deze wagens niet via de de Toyota importeur worden aangeboden maar via parallel import naar ons land komen, kunnen we geen antwoord geven wat er aan BPM en andere belastingen over deze wagens betaald moet worden. Voor vragen over autobelastingen en BPM verwijs ik u daarom naar de website van de belasingdienst.

Op de lange termijn zal een zo hoog mogelijke EURO-norm de meeste garantie geven dat u bepaalde gebieden in zult mogen rijden met dit voertuig. Of dit opweegt tegen de hogere verbruikskosten die benzine heeft is lastig te bepalen. Waarschijnlijk liggen de kosten voor de MRB bij diesel weer een stuk hoger.