Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Heeft camper model chassis langere levensduur?

Vraag gesteld door op 29 augustus 2021

Te koop staat een Peugeot j5 290 diesel uit 1993 als knaus traveller. dit is een peugeot model vrachtwagen/chassis met een alkoof opbouw erop.
Nu is de vraag: de bodem bij leeftijd ca 30 jaar van een auto is mbt roest een kwetsbaar onderdeel. Is er echter verschil tussen de gewone J5 VAN met normale vaste bodem en een J5 met een opbouw op chassis (bv zijkanten beneden lijken kunststof). Ik kan me nl voorstellen dat een vrachtwagen chassis zeer veel langer meegaat of
zelfs in het geheel niet doorroest!? en waarvan wordt een opbouwbodem gemaakt? en telt een gat in opbouwbodem uberhaupt mee voor de apk afkeur ?? mvg dank U

Antwoord van Mickel

Antwoord van Mickel

ANWB Expert

U heeft een Knaus Traveller op het oog met een Peugeot onderstel, u wilt graag weten of de bodem qua roest een kwetsbaar onderdeel is.

De opbouw van een camper is bestaat grotendeels uit zijwanden met een aluminium buitenplaat. De wand bestaat verder uit isolatiemateriaal en vaak aan de binnenzijde een houten frame en een houten binnenwand. Dit alles wordt dan geplaatst op een houten bodem die rust op het metalen chassis van het onderstel.

Na 30 jaar zou ik zeker willen aanraden om dit geheel uitgebreid te controleren voor aankoop. Het chassis kan nog steeds flink roesten, en juist de bodem en wanden kunnen problemen krijgen met vochtproblemen en houtrot. Vaak komt dit bijvoorbeeld door uitgedroogde kitranden en door de beweging die de opbouw maakt in de loop van de jaren.

Voor de APK mag een bodem die op een chassis ligt doorgaans wel wat meer aangetast zijn, maar als het geheel onveilig is volgt alsnog afkeur.

Ons advies is dan ook altijd om voor de aankoop een uitgebreide vochtmeting te laten doen. Let ook goed aan de binnenzijde op eventuele sporen van lekkage of vocht. Juist om dat de buitenwanden van aluminium zijn (en dus vaak geen roest laten zien) is het erg opletten op eventuele gebreken in de opbouw niet altijd zichtbaar zijn.

Daarnaast moet u bij dit onderstel de techniek ook niet vergeten. Op zich zijn de motoren van deze campers degelijk maar kunnen de cilinderkoppen soms nog wel eens wat problemen geven. De CRD93LS (2.5TD) is wat dat betreft wel een motor die in de gaten gehouden moet worden. De versnellingsbakken hebben nog wel eens de neiging om problemen te krijgen met het tandwiel van de 5e versnelling. Het oliepeil van de versnellingsbak mag zeker niet te laag worden.

Veel zal afhangen van hoe de camper in de afgelopen 30 jaar gebruikt en gestald is geweest.