Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Afdalen op steile hellingen

Vraag gesteld door A. Durieux op 26 september 2021

Nieuwleusen, 27 september 2021.

Ik hoop dat u in staat bent om mij een overtuigend antwoord te geven op het probleem dat ik heb met het rijgedrag van mijn auto, als de caravan daarachter is gekoppeld en als combinatie een (forse) helling afrijdt.

Ik ben in het bezit van een Volvo V60 T5, 2 liter, bouwjaar maart 2019, automaat. Verdere gegevens: kenteken ***, maximum massa getrokken aanhangwagen 1800 kg. Mijn caravan is een Fendt 495, Bianco, kenteken ***, eigen gewicht 1200 kg, maximum massa 1700 kg, bouwjaar 2008.

Mijn probleem is als volgt: als ik een helling  in b.v. Frankrijk afrijd met mijn combinatie , drukt de caravan mijn auto met een steeds hogere snelheid naar beneden, waardoor ik de auto steeds fors moet afremmen om weer op de gewenste snelheid te komen. De uitgebreide handleiding, behorend bij de auto zegt hier overigens niets over.

De volgende oplossingen zijn mij hiervoor door diverse mensen aangereikt:
1.   Haal de auto van de automaat af en schakel handmatig naar een lagere versnelling, waardoor de auto meer  op de motor afremt en waardoor de bedrijfsrem minder zal worden belast.
2.   Zet de auto op de gewenste snelheid op de cruisecontrol, waardoor  de gewenste snelheid  wordt gerealiseerd, zonder de bedrijfsrem te overbelasten.
Ik heb de proef op de som genomen en ben tot de conclusie gekomen dat in beide gevallen niet het gewenste resultaat wordt behaald en ik nog steeds de bedrijfsrem sterk moet aanspreken om niet met een onverantwoorde snelheid omlaag te gaan.

Vóór de Volvo ben ik in het bezit geweest van een Audi A4, 2ltr Diesel, handgeschakeld. Als ik met de Audi met caravan een helling afreed, schakelde ik terug en vervolgens reed de combinatie met een verantwoorde snelheid de helling af.

Over het voorgaande heb ik contact gehad met de klantenservice van Volvo. Een meedenkende medewerker van Volvo heeft mij uitgelegd dat de versnelling van de Volvo niet geschikt  is om de snelheid van de combinatie te beperken, hetgeen betekent dat ik steeds de bedrijfsrem moet aanspreken om verantwoord de helling af te rijden. Ook de cruisecontrol betrekken bij het beperken van de snelheid was volgens deze medewerker niet gewenst. Wat overbleef is dat wanneer ik met de combinatie  een helling afrijd de door mij gewenste snelheid alleen kan worden bereikt door het met grote regelmaat aanspreken van de bedrijfsrem van de Volvo.

Geachte mevrouw, heer, deze hiervoor omschreven oplossing geeft mij een heel onzeker gevoel. Vandaar mijn vraag aan u als deskundige: Heeft u voor mij de oplossing hoe ik op een verantwoorde manier een (steile) helling met Volvo en caravan kan afrijden, waarbij ik niet met grote regelmaat de bedrijfsrem hoef aan te spreken, hetgeen overigens ook een onregelmatig snelheidsgedrag oplevert wat hinderlijk kan zijn voor achter mij rijdend verkeer.
Alvast hartelijk dank voor uw meedenken en zo mogelijk het geven van een advies.

Merk: Volvo
Type: V60 T5
Bouwjaar: maart 2019
Brandstof: benzine
Motorvermogen: 184,00 kW
 

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft sinds enige tijd een Volvo V60T5 Geartronic met 184Kw. Tijdens het afdalen op steile hellingen ervaart u dat het afremmen op de motor minder effect heeft op het reduceren van de snelheid dan bij uw vorige auto, een Audi A4 Diesel.

Dit gedrag wat uw auto vertoont, komt ons bij de huidige generatie auto's bekend voor. Er zijn hiervoor een aantal oorzaken aan te wijzen. Allereerst zit er al een verschil in het feit dat uw huidige auto een benzine auto is. Een benzine motor heeft sowieso als eigenschap om wat minder afremmend vermogen op de motor te hebben dan een diesel, dit als gevolg van een lagere compressie.

Daarnaast is het om de uitstoot zo laag mogelijk te houden, nodig dat auto's een lagere rolweerstand hebben en het uitrollend vermogen van de huidige generatie motoren is groter dan voorheen. Er zijn zelfs auto's die voorzien zijn van cilinderuitschakeling, waardoor dit effect nog wat groter is. Op vlakke wegen heeft dat een gunstig effect op het gedrag van de auto en het milieu, maar tijdens afdalingen met een caravan kan deze eigenschap wat tegen werken.

Deze eigenschappen maken dat u op steile hellingen u minder afremmend vermogen heeft dan dat u gewend was. Eigenlijk is er weinig anders dat u kunt doen, dan hier op anticiperen.

Het helpt een beetje om zo mogelijk toch handmatig terug te schakelen, en waar nodig bij te remmen. U mag er vanuit gaan dat de remmen van uw huidige Volvo hier op berekend zijn. Het is hierbij zeker nog steeds zo dat het beter is om diverse malen, kort maar stevig te remmen, dan continue een beetje bij te remmen. Dit zorgt ervoor dat u de remmen de gelegenheid geeft voldoende af te koelen.

Daarnaast geeft Volvo ook zelf aan het trekgewicht van de auto van 1800Kg alleen van toepassing is op een maximale hoogte van 1000meter, daarboven moet u voor elke 1000 meter hoogte er 100Kg afhalen. Gaat u dus echt flink de bergen in, dan kan het zo maar zijn dat 1600Kg misschien echt wel het maximum is voor deze auto.