Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

12 V en 220 V in Kip caravan zonder CERS

Vraag gesteld door op 2 juni 2021

Vanwege herhaaldelijke storingen van de CERS wil ik nu deze geheel uitschakelen.

Voor de 12 V voorziening gebruik ik een lithiumaccu
met ingebouwde lader. Voor de 220 V voorziening gebruik ik de lithiumaccu.

Na de aardlekschakelaar maak ik een splitsing.
1) 220 V gaat naar de bestaande 220 V installatie en de koelkast.
2) De 2e 220 V draden gaan naar een omvormer 220V/12V.
Vervolgens worden de 12 V draden vanuit de omvormer en vanuit de lithiumbatterij (afgezekerd 25 Ah) + bij + en - aan - gekoppeld en verbonden met verbruikersgroep 1 en 2. en de mover. Deze is desgewenst met de app. af te sluiten voor laden en ontladen.

Mogelijk kan de aansluiting van 12 V vanuit de autoaccu ook na de omvormer plaatsvinden.

Is dit schema correct of heeft u aanwijzingen/correcties?

Antwoord van Mickel

Antwoord van Mickel

ANWB Expert

U wil vanwege herhaaldelijke storingen van de CERS, deze uitschakelen en gebruik gaan maken van een Lithium (LiFeP04) accu met ingebouwde lader. U stelt een schema voor. In uw voorstel heeft u het ook over een omvormer 220 naar 12Volt.

Ik zie niet in waarom een extra omvormer nodig is. Uw Lithium accu met ingebouwde lader levert voldoende stroom voor het 12Volt circuit. In een caravan zal dit hooguit wat verlichting en een waterpompje zijn. De interne lader zal uw accu voldoende bijladen. U zou zelfs nog Led verlichting kunnen overwegen ter besparing van stroom.

Het is wel verstandig om te kiezen voor een Lithium accu met voldoende capaciteit als u die ook als huishoudaccu wilt gebruiken.

Er zijn nog wel 2 items die ik niet in het schema terug kan vinden. Tijdens het rijden wordt normaal gesproken de koelkast gevoed vanuit een constante stroomdraad vanaf de auto. Bij een 13 polige aansluiting heeft de koelkast een geschakelde plus. Dit voorkomt dat tijdens het rijden de accu van de auto leeggetrokken wordt. Het kan verstandig zijn om deze voorziening op te nemen als die nog niet aanwezig is.

Daarnaast is er nog een 2e constante plus, met deze aansluiting is het mogelijk om een via een speciale booster, ook uw Lithium accu op te laden. De 12volt van uw auto direct aansluiten werkt niet. Zo voorkomt u dat u met een lege lithium accu aankomt op de camping.

Het 220Volt (Eigenlijk 230Volt) schema zoals u beschrijft, lijkt mij correct.